پنتری چیست؟ 6 ایده خاص برای طراحی پنتری
18
فروردین

پنتری چیست؟ 6 ایده خاص برای طراحی پنتری

در سال های گذشته، زمانی که خبری از کابینت ها به شکل امروزی نبود به اتاق های سرد و تاریکی که در آن فقط مواد غذایی فاسد شدنی مانند نان و کیک نگهداری می شد پنتری می گفتند.واژه پنتری از کلمه پن به معنی نان از فرانسوی ها و اروپاییان گرفته شده است که به فضای قفسه بندی شده برای نگهداری از نان گفته می شد.

امروزه مفهوم پنتری گسترش پیدا کرده است و در خانه های مدرن به فضایی کاربردی تبدیل شده است.

آیا شما در فضای خانه خود جایی برای ساخت پنتری دارید؟

فکر می کنید پنتری چه کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم دقیق پنتری و ویژگی های آن آشنا کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

پنتری روم

امروزه کابینت پنتری به فضایی در آشپزخانه گفته می شود که برای نگهداری از مواد غذایی خشک و خوراکی ها از آن استفاده می شود.این فضا با قفسه هایی با سایزهای مختلف و متفاوت به فضایی کاربردی تبدیل می شود و به شکل طاقچه یا پارتیشین ساخته می شود.

هیچ محدودیتی برای محل نصب پنتری وجود ندارد و برای نگهداری از هر وسیله ای می توانید از از آن استفاده کنید.

اروپاییان در گذشته از مواد خوراکی مانند نان، کیک ، بیکن،حبوبات، کنسروها و ... در فضایی تاریک و سرد نگهداری می کردند.

کابینت پنتری مدرن

پنتری روم ها یک اتاق مجزا و قفسه بندی شده ای است که برای نگهداری از مواد غذایی یا لوازم آشپزخانه استفاده می شود.این اتاقک ها در اندازه و طرح های مختلفی هستند و شامل قفسه، کشو و کابینت می باشند. با وجود اینکه این فضا در معرض دید قرار ندارد اما نباید آن را تبدیل به انباری کرد و به نظم و طراحی آن توجه نکرد.

انواع مختلفی از این اتاق ها شامل پیاده رویی ، کمدی، ریلی و کابینتی می باشد. این پنتری ها به صورت سبک مدرن و نئوکلاسیک تولید می شوند و ام دی اف از بهترین متریال در ساخت پنتری به حساب می آید.

پنتری آشپزخانه ها دارای دو بخش هستند:

بخش زمینی آن که برای نگهداری از ظروف است و قابلیت تحمل بار بیشتری را دارد و بخش دیواری آن که شلف و قفسه دارد برای نگهداری از مواد غذایی سبک تر مناسب است.

برای همین خوراکی هایی که هر روز به آن ها نیاز دارید مانند ادویه ها ،حبوبات، شکر و برنج را در حجم متوسط در دسترس خود قرار دهید.

پنتری روم در آشپزخانه

معمولا کابینت های پنتری نزدیک به آشپزخانه ساخته می شود تا آشپز بتواند به سرعت مواد لازم را پیدا کند.برخی از ویژگی های پنتری به شرح زیر است:

1-قفسه های پنتری باز است و دیگر نیازی نیست برای پیدا کردن مواد غذایی کل قفسه ها را بگردید.

2-این قفسه ها می تواند از شلوغی و بی نظمی در آشپزخانه جلوگیری کند.

3-جنس قفسه های پنتری می تواند از چوب یا ام دی اف باشد.

4-پنتری ها باید در آشپزخانه و نزدیک ترین فضا به آشپزخانه تعبیه شود.

البته به این نکته توجه کنید که هنگام چیدن و سازماندهی مواد غذایی به وزن آن ها نگاه کنید.قوطی های کنسرو و برنج وزن بالاتری نسبت به محصولات دیگر دارند و لازم است در قفسه های پایین تر قرار دهید.

ظروف مواد غذایی در پنتری

به دلیل اینکه کابینت های زیر سینک لوله های آب و فاضلاب قرار دارد یا معمولا بدون استفاده می مانند تبدیل به مکانی نامنظم می شود. پیشنهاد ما استفاده از قفسه های کوچک و طراحی خلاقانه برای این مکان می باشد.

معمولا در طراحی کابینت ،زمین تا لبه پایین کابینت 15 سانتی فاصله وجود دارد، که بلا استفاده حساب می شود. افراد متخصص به راحتی می تواندد این فاصله را با کشوهای چسبیده تا زمین بپوشانند.برای خانه هایی که آشپزخانه کوچکی دارند این کشوها بسیار کاربرد دارد.

در برخی مواقع یک فضای خالی کنار یخچال وجود دارد که شما می توانید از پنتری کنار یخچال استفاده کنید.

همیشه گوشه کابینت ها یا آشپزخانه ها فضای زیبا و در دسترسی وجود دارد که به راحتی می توانید آن را به پنتری تغییر دهید و آن را از بلا استفاده بودن خارج کنید.

برای زیبا بودن پنتری بهتر است از ظروف هماهنگ و یک شکل استفاده کنید و ادویه ها و حبوبات را در ظروف شیشه ای بریزید. برای ادویه ها می توانید برچسب اسم بزنید تا نظم و راحتی بیشتری در استفاده از آن ها داشته باشید.

پنتری روم

پنتری روم به فضایی که با شلف یا قفسه طراحی شده است و برای نگهداری از مواد غذایی در داخل یا خارج از آشپزخانه است گفته می شود.اما کابینت های پنتری معمولا در کنار یخچال یا گاز قرار می گیرند.

در گذشته های دور در اکثر خانه ها محلی جداگانه از آشپزخانه وجود داشت که از آن به عنوان انبار مواد غذایی ضروری گفته می شد که پنتری روم نام داشت اما رفته رفته با کوچک شدن خانه ها ، لزوم طراحی جایگاهی در میان کابینت ها برای نگهداری از مواد عذایی مانند حبوبات و ادویه ها احساس شد.به همین دلیل کابینت سازان به فکر ساخت کابینتی مانند گذشته ها افتادند.

1- دمای هوای پنتری باید کمتر از دمای آشپزخانه و دارای فضایی خشک و بدون رطوبت باشد تا به مواد غذایی آسیبی وارد نشود.

2-از کمد های درب دار برای پنتری روم استفاده نکنید تا تهویه بهتری در فضا صورت بگیرد. به این نکته توجه کنید که فضای پنتری روم باید نورپردازی و تهویه مناسبی داشته باشد.

کابینت پنتری

سبد سوپری فضایی برای نگهداری از خوراکی های پر مصرف و سبک وزن مانند تنقلات می باشد و مناسب نگهداری از وسایل کم کاربرد و سنگین نیست.در حالی که اگر پنتری بزرگ ساخته شود می توانید به همین منظور از آن استفاده کنید.

جایگاه سبد سوپری در بین کابینت ها می باشد اما پنتری را می توان در فضای آشپزخانه، در کمد دیواری و حتی انباری طراحی کرد.

ظرفیت نگهداری از مواد غذایی در کابینت پنتری بیشتر از سبد سوپری است و قابلیت سفارش در هر ابعادی را دارد.

کابینت های سوپری عموما بلند، باریک و قدی هستند و به صورت کشویی یا ریلی ساخته می شوند.

پنتری روم

  1. ایجاد نظم در آشپزخانه و طبقه بندی مواد غذایی
  2. استفاده از این فضا برای نگهداری از ظروف به جای مواد غذایی
  3. دسترسی راحت به مواد غذایی
  4. جلوگیری از نفوذ حشرات به مواد غذایی
  5. استفاده بهینه از فضاهای پرت و بلا استفاده
  6. قرارگیری منظم مواد غذایی در یک مکان مشخص
  7. جلوگیری از تغییر طعم یا مخلوط شدن بوی مواد غذایی باهم
  8. اطلاع از میزان باقیمانده مواد خوراکی

پنتری روم

یک قفسه در کنار اجاق گاز یا یخچال برای نگهداری روغن، ادویه جات و سس ها

یک قفسه کوچک در کنار سینک ظرفشویی برای نگهداری از وسایل شستشو

یک کمد کوچک در کنار ورودی آشپزخانه برای وسایلی مانند دستکش، حوله، چاقو و ...

یک قفسه کوچک بالای کابینت ها برای نگهداری از ظروف و وسایل تزیینی

یک کابینت بلند یا همان سوپری برای نگهداری از بطری ها و ...

پنتری برای آشپزخانه های کوچک

به دلیل اینکه کابینت های پنتری از مواد مقاومی مانند پلی اورتان ساخته می شود خیالتان از بابت فاسد شدن مواد غذایی راحت باشد. معمولا می توانید از مواد غذایی خشک در فضای پنتری به صورت اصولی و بهداشتی نگهداری کنید.اما برای نگهداری از خوراکی هایی مانند برنج، شکر، آرد، حبوبات، گندم ، جو ،سبزیجات خشک و تنقلات بسیار مناسب است.

کابینت پنتری

1-نصب کشو های توکار: از کشو های توکار برای نگهداری از ادویه جات، سس ها و تنقلات استفاده کنید.

2-قفسه های چرخشی: قفسه های چرخشی علاوه بر زیبایی به شما این امکان را می دهد تا به راحتی به گوشه های پنتری دسترسی داشته باشید.

3-درب شیشه ای: درب های شیشه ای می تواند محتویات را بدون اینکه درب را باز کنید به شما نشان دهد.

4-سبد های بافته شده: استفاده از سبدهای بافته شده برای نگهداری از میوه ها و سبزیجات ایده جالبی است و حس گرما و صمیمت بیشتری را القا می کند.

5- نصب تخته سیاه: می توانید از تخته سیاه یا سفید برای نوشتن لیست خرید یا یادداشت استفاده کنید.

6-آینه: نصب آینه در فضای پنتری روم می تواند آن را بزرگ تر نشان دهد.

پنتری روم

برای ساخت پنتری عوامل بسیاری برای برآورد آن در نظر گرفته شده است که مهم ترین آن متراژ و ابعاد آن می باشد. دومین گزینه مهمی که در طراحی و هزینه پنتری مورد توجه قرار می گیرد جنس متریال مورد نظر می باشد.نوع و جنس قفسه ها یا شلف ها می تواند از جنس چوب، فلز یا شیشه باشد که هرکدام هزینه ساخت متفاوتی دارد.انواع یراق آلات و ایرانی و خارجی بودن متریال و حتی رنگ آمیزی بدنه کار از فاکتورهای مهم بعدی می باشد.

اکسسوری هایی مانند تابلو، گلدان و نور پردازی می تواند در هزینه نهایی پنتری تاثیر گذار باشد.

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم پنتری یک کابینت یا اتاق کوچکی است که برای نگهداری از مواد غذایی و لوازم آشپزخانه از آن استفاده می شود.این اتاقک ها باعث نظم و سازماندهی بهتر مواد غذایی در آشپزخانه ها می شود.

سوالات متداول

دمای پنتری روم به چه صورت باید باشد؟

دمای هوای پنتری باید کمتر از دمای آشپزخانه و دارای فضایی خشک و بدون رطوبت باشد تا به مواد غذایی آسیبی وارد نشود.

ویژگی کابینت پنتری چیست؟

1-قفسه های پنتری باز است و دیگر نیازی نیست برای پیدا کردن مواد غذایی کل قفسه ها را بگردید. 2-این قفسه ها می تواند از شلوغی و بی نظمی در آشپزخانه جلوگیری کند. 3-جنس قفسه های پنتری می تواند از چوب یا ام دی اف باشد. 4-پنتری ها باید در آشپزخانه و نزدیک ترین فضا به آشپزخانه تعبیه شود.