اصول چیدمان کابینت آشپزخانه
2
اردیبهشت

اصول چیدمان کابینت آشپزخانه

نظم و سازماندهی در آشپزخانه ها از مهم ترین اصولی است که باید در هر خانه ای رعایت شود چرا که این موضوع باعث کارایی و زیبایی بیشتر آشپزخانه ها می شود. ممکن است در نگاه اول چیدمان کابینت های آشپزخانه کار ساده ای به نظر برسد در حالی که اگر این چیدمان به صورت اصولی انجام نشود نظم و ترتیب آن انجام نمی گیرد. اگر به خانه جدیدی نقل مکان کردید اهمیت این موضوع بیشتر می شود. به همین دلیل لازم است که نحوه چینش وسایل را به صورت اصولی یاد بگیرید و آن را عملی کنید.

آیا شما هم از بهم ریختگی کابینت های خود خسته شدید؟

آیا تا به حال پیش آمده که از کمبود فضا درون کابینت ها کلافه و عصبی شده باشید؟

ما در این مقاله سعی کردیم نکات مفیدی را در خصوص چیدمان کابینت ها با شما به اشتراک بگذاریم.

پس با ما همراه باشید...

اصول چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه ها فضایی است که اقلام مختلفی در آن یافت می شود و در واقع کار اصلی کابینت ها این است که وسایل آشپزخانه را نظم و ساماندهی کند. بدون نظم و ترتیب ظروف و وسایل ،کار کردن در آشپزخانه امکان ندارد. وجود نظم در خانه قاعده مهمی است که باید در آشپزخانه ها خصوصا آشپزخانه های کوچک و کم جا رعایت شود تا شما بتوانید فضای کافی برای قراردادن انواع ظروف داشته باشید و از سردرگمی و اتلاف وقت جلوگیری کنید.

به علاوه آشپزخانه ها به طور مرتب و هفتگی نیاز به تمیز کاری دارد و برای راحتی کار باید فضا مرتب و منظم باشد.

اگر از کابینت های بی نظم و شلوغ خود خسته شده اید ما ایده های جالبی برای شما در این بخش ارائه کردیم.

 اولین راه در اصول چیدمان کابینت آشپزخانه خارج کردن وسایل اضافی و بدون کارایی از کابینت های آشپزخانه است. بهتر است هر شش ماه یکبار کابینت ها را از وسایل اضافی تخلیه کنید و یک نظافت اساسی انجام دهید.اگر وسیله ای استفاده کاربردی و مفیدی برایتان ندارد آن را از کابینت ها خارج کنید و فضا را برای وسایل بهینه تر باز کنید.

چیدمان ظروف در کابینت ها

قبل از اینکه شروع به چیدمان وسایل کنید از کفپوش داخل کابینت ها استفاده کنید. این کفپوش ها باعث می شود ظروف در جای خود نگه داری شود و سر نخورد.

برای شروع ظروف خود را طبقه بندی کنید به این صورت که ظروف سنگین و بزرگ خود را در طبقات پایین کابینت جای دهید تا هنگام برداشتن و گذاشتن ظروف سنگین کار شما ساده تر باشد.

لیوان ها را در طبقات بالاتر که دسترسی به آن راحت تر است نگهداری کنید.

ظروف پذیرایی را در یک طبقه مجزا قرار دهید و ظروف پلاستیکی را در طبقه دیگری بگذارید که دسترسی به آن راحت باشد.

ظروف و وسایلی که هر روز از آن ها استفاده می کنید را در کابینت های نزدیک ماشین ظرفشویی قرار دهید تا بعد از هر شستشو به راحتی ظروف را در کابینت ها قرار دهید.

دسته بندی ظروف در کابینت ها

کابینت های بالایی به دلیل ارتفاع زیاد ، امنیت کافی برای وسایل سنگین و بزرگ را ندارند. بهتر است ظروف سبک مانند استکان ها و وسایل تزیینی را در کابینت های بالایی بگذارید که دسترسی به آن راحت تر باشد.

قابلمه ها یکی از ظروف جاگیر در کابینت ها هستند و بهتر است آن ها را به ترتیب از بزرگ به کوچک داخل یکدیگر و در یک سمت کابینت قرار دهید تا دسترسی به آن ها راحت تر باشد.

می توانید از ارگانایزر مخصوص قابلمه استفاده کنید و کارایی فضای خود را بالا ببرید.

اگر فضای کافی برای قرارگیری قابلمه ها ندارید می توانید آن ها را بدون درب روی یکدیگر قرار دهید.

ارگانایزر قابلمه

در آشپزخانه های کوچک از کشوها باید نهایت استفاده را ببرید. کشوها می تواند ظرفیت خوبی برای جا دادن وسایل ریز داشته باشند. از جدا کننده ها یا سبدهای پلاستیکی به عنوان نظم دهنده در کابینت و کشو ها استفاده کنید و با این راهکار می توانید از ریخت و پاش جلوگیری کنید.

چیدمان کشوی کابینت ها

امروزه وسایل و ابزار های متنوعی در بازار موجودند که به آن ها ارگانایزر یا اکسسوری گفته می شود.این اکسسوری ها در همه قسمت های آشپزخانه کاربرد دارند و به وسایل نظم می دهند.

مواد غذایی خشک و ادویه ها را در کابینت های ریلی نزدیک به گاز یا در یک قفسه مشخص قرار دهید.برحسب نیازتان چند نظم دهنده و تقسیم کننده ظروف درون کابینتی تهیه کنید تا کابینت های جادار و منظمی داشته باشید.

اکسسوری نظم دهنده کشو

یکی از بهترین فضاهایی که در اختیار ما است و ما از آن بی خبریم درب های کابینت ها است .شما می توانید برحسب نیازتان از درهای کابینت برای قرار دادن وسایل آشپزخانه بهترین استفاده را ببرید.به طور مثال درهای قابلمه یا دم کنی ها را از قسمت داخلی کابینت ها آویزان کنید.

یکی از اصول مهم در چیدمان کابینت آشپزخانه این است که مواد شیمیایی را از مواد غذایی جدا کنید. به خاطر همین می توانید از کابینت زیر سینک برای نگهداری از مواد شوینده استفاده کنید.می توانید از اکسسوری های ریلی در پایین سینک استفاده کنید. اکسسوری ریلی زباله و اکسسوری ریلی زیر سینک می تواند فضای شما را کاربردی تر کند و امکان تفکیک زباله ها و مواد شوینده را در اختیار شما قرار دهد.

برای چیدمان هر چه بهتر کابینت ها از ظروف یا بانکه های محکم استفاده کنید.روی این بانکه ها می توانید برچسب هایی نصب کنید و اسم آن را بنویسید.

برچسب زدن بانکه و ظروف

آشپزخانه های کوچک با محدودیت فضا روبرو هستند و لازم است برای بهبود کارایی این آشپزخانه ها اقداماتی را انجام دهید:

وسایلی مانند گاز، فر و ... را به صورت توکار طراحی کنید این کار سبب می شود بیشترین بهره را از فضا ببرید و نظم بیشتری به محیط آشپزخانه ببخشید.

یکی از مهم ترین قسمت های کابینت ها ،چیدمان روی کابینت آشپزخانه می باشد. معمولا برای چیدمان این قسمت از جزییاتی استفاده کنید که ظاهری بدون نقص و متفاوت داشته باشند.

برای چیدن روی کابینت ها می توانید از ترکیب عناصر کاربردی و دکوراتیو استفاده کنید تا فضایی جذاب ایجاد کنید. به عنوان مثال:

گلدان های تزیینی

سبد و سینی های جذاب

نورپردازی در زیر کابینت های بالایی

لوازمی پر کاربرد مانند قهوه ساز یا تستر

را بر روی سطح کابینت ها قرار دهید. هنگام چیدمان این لوازم به توازن و هماهنگی با سبک آشپزخانه توجه کنید و از کاربردی بودن این لوازم بهره لازم را ببرید.

چیدمان روی کابینت

کابینت جزیره برای آشپزخانه های کوچک بسیار مفید است به این صورت که می توانید از آن به جای نگهداری از وسایل آشپزخانه، میز ناهار خوری و تجهیزات توکار استفاده کرد. این جزیره ها می تواند جداکننده آشپزخانه و پذیرایی باشد.

کابینت جزیره متحرک

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید نظم و سازماندهی فضای آشپزخانه و داخل کابینت ها نقش مهمی را ایفا می کند و بسیار مهم و حائز اهمیت است. پیروی از اصول چیدمان آشپزخانه ها باعث می شود به راحتی به لوازم مورد نیاز دسترسی داشته باشید و از اتلاف وقت جلوگیری می شود.

از مهم ترین ویژگی های یک آشپزخانه کاربردی ،قرارگیری مناسب تمام وسایل آشپزخانه و دسترسی راحت به آن هاست.

دسته بندی آشپزخانه به شما کمک می کند تا وسایل را نزدیک به کابینت های مرتبط نگهداری کنید و دسترسی راحت تری داشته باشید. برای مثال چاقوها، ادویه جات و ... که وسیله آماده سازی غذا هستند باید نزدیک به گاز یا کانتر آشپزخانه قرار گیرد.

شما با استفاده از ایده های خلاقانه نیز می توانید کابینت های آشپزخانه خود را کارآمد تر کنید.