آشپزخانه پنهان یا مخفی چیست؟
4
اردیبهشت

آشپزخانه پنهان یا مخفی چیست؟

حتما تا به حال اسم آشپزخانه دوم، پنهان یا مخفی را شنیده اید. عبارت آشپزخانه کثیف می تواند تداعی کننده حجم زیاد ظرف در سینک ظرفشویی ،کفپوش های کثیف یا کثیفی روی کابینت ها باشد اما منظور واقعی از این عبارت طراحی دکور داخلی به روشی متفاوت و هوشمندانه است که می تواند فرآیند آشپزی کردن را آسان تر کند.

آیا می دانید مزایای آشپزخانه مخفی چیست؟

آیا شما هم به تمیزی آشپزخانه خود اهمیت می دهید و از تمیز کردن هر روزه آن خسته شده اید؟

اگر این نگرانی ها را دارید بهتر است به فکر داشتن یک آشپزخانه مخفی باشید.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با آشپزخانه کثیف، ویژگی ها و کارایی این آشپزخانه ها آشنا کنیم تا بتوانید ایده طراحی آن را برای منزل خود به کار ببرید.

مطبخ در هوای آزاد

آشپزخانه پنهان یک آشپزخانه مخفی و جدا از آشپزخانه اصلی می باشد و در معماری خانه های قدیمی به آن مطبخ می گفتند. این آشپزخانه ها با ابعاد کوچکتری ساخته می شوند و برای انجام کارهایی مانند آشپزی کاربرد دارند.

امروزه آشپزخانه های اپن بسیار محبوب است و باعث بزرگ تر دیده شدن فضای آشپزخانه ها می شود اما تنها مشکل این آشپزخانه ها ، نیاز همیشگی به تمیزکاری هنگام پخت و پز دارد در چنین شرایطی وجود آشپزخانه پنهان احساس می شود.

در آشپزخانه های مخفی یک میز کار برای تهیه غذا، سینک ظرفشویی، اجاق گاز و ماشین ظرفشویی و لباسشویی قرار می گیرد. اما در آشپزخانه اصلی یک گاز رومیزی، یخچال و فریزر و یک میز ناهار خوری قرار می گیرد و همه چیز به صورت خطی یا مکعبی چیدمان شده است.این فضای اصلی کاملا شیک و تمیز است چون در جلوی دید مهمان ها قرار دارد.

آشپزخانه های کثیف معمولا در انتهای آشپزخانه اصلی واقع شده است و مانند آشپزخانه های رستوران ها از دید مهمانان به دور است.

برخلاف آشپزخانه های تمیز ،ظاهر آشپزخانه های کثیف در اولویت قرار ندارد و کاربری راحت و کاربردی بودن این فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. متراژ آشپزخانه های کثیف معمولا کوچکتر از آشپزخانه اصلی است و ابعاد آن باید حداقل 6 متر مربع باشد. متراژ استاندارد برای طراحی آشپزخانه مخفی 15 تا 20 متر مربع محاسبه شده است.

این آشپزخانه ها می تواند با توجه به سبک و سلیقه افراد خانواده در سبک های مختلفی همچون سبک مدرن، سبک کلاسیک و سبک نئوکلاسیک طراحی و اجرا شود.

مطبخ پنهان

آشپزخانه مخفی

یکی از تفاوت های اصلی در طراحی آشپزخانه پنهان و اصلی در متریال به کار رفته در آن می باشد.آشپزخانه های اصلی باید از بهترین متریال مانند کابینت های با کیفیت و ... ساخته شوند اما در آشپزخانه های مخفی بیشتر از طبقه یا قفسه استفاده می شود .

برخی از مزیت های آشپزخانه پنهان و کابینت های آن به شرح زیر است:

آشپزخانه مخفی شلوغی های فضا و جزییات آن را نشان نمی دهد.

آشپزخانه های مخفی برای آشپزخانه های کوچک نیز مناسب است و فضای زیادی را نمی گیرد.

بوی غذا و مواد غذایی در محیط آشپزخانه مخفی به مشام می رسد و در دیگر فضاها بویی احساس نمی شود.

آشپزخانه های پنهان باعث می شود آشپزخانه های اصلی تمیز باقی بماند.

از مهم ترین معایب این آشپزخانه ها ،بی نظمی است که به دلیل محدودیت فضا مخصوصا برای خانواده های پر جمعیت باید همیشه مرتب باشد.

برای تجهیز هر دو آشپزخانه نیاز است که هزینه بیشتری را بپردازید.

برای استفاده از هر دو آشپزخانه باید فضای بیشتری را برای آن اختصاص دهید.

آشپزخانه مخفی درب دار

با وجود اینکه در خانه های کوچک و آپارتمان ها امکان طراحی دو آشپزخانه به سادگی وجود ندارد اما می توانید با کمک گرفتن از ایده های جدید و خلاقانه ،این آشپزخانه ها را در خانه های کوچک نیز اجرا کنید.

به موارد زیر در آشپزخانه های کوچک توجه کنید:

  1. اگر آشپزخانه کوچکی دارید آشپرخانه های پنهان را در بالکن یا حیاط خلوت اجرا کنید.
  2. برای طراحی آشپزخانه های مخفی از درب های کشویی استفاده کنید.این درب ها انعطاف زیادی دارند و به راحتی باز و بسته می شوند.با بستن درب های کشویی آشپزخانه پنهان دیده نمی شود.
  3. در فضاهای بلا استفاده با نصب قفسه و کابینت های مخصوص ایده آشپزخانه های مخفی را عملی کنید.
  4. به اکسسوری ها و نظم دهنده ها در طراحی آشپزخانه های مخفی توجه کنید تا به راحتی به لوازم آشپزخانه دسترسی داشته باشید.

آشپزخانه پنهان به سبک نئوکلاسیک

در اصل هزینه تجهیز و ساخت آشپزخانه های مخفی به نحوه طراحی و لوازم موجود در آن بستگی دارد. هزینه طراحی این آشپزخانه ها نیز به متریال مصرفی آن بستگی دارد و از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی هزینه آن می باشد. بنابراین هزینه طراحی آشپزخانه پنهان به سلیقه و نیاز ساکنین در منزل بستگی دارد.

آشپزخانه ای به سبک نئوکلاسیک

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم طراحی آشپزخانه های پنهان امکان استفاده از فضاهای مختلف را به صورت بهینه برای شما فراهم می کند. اگر به نظم و مرتب بودن آشپزخانه خود اهمیت می دهید بهتر است یک آشپزخانه مخفی داشته باشید. این آشپزخانه ها از گذشته تا به حال وجود داشتند و به منظور کارهایی مانند آشپزی و شستشو کاربرد دارند. اما ظاهر آشپزخانه های پنهان در گذشته متفاوت تر از امروزی ها بود.

از مزیت های این آشپزخانه ها می توان به بهینه سازی آشپزخانه، تهویه مناسب و در دسترس بودن مواد غذایی اشاره کرد.

اگر آشپزخانه بزرگی دارید به راحتی می توانید آن را به دو قسمت تقسیم کنید و آشپزخانه پنهان را اجرا کنید اگر هم متراژ آشپزخانه تان کم است با اجرای ایده های خلاقانه که در این مقاله خواندید می توانید وسایلتان را از دید سایرین پنهان کنید.

 از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید سپاس گذاریم.

سوالات متداول

مطبخ چیست؟

مطبخ یا همان آشپزخانه پنهان یک آشپزخانه مخفی و جدا از آشپزخانه اصلی می باشد و در معماری خانه های قدیمی به آن مطبخ می گفتند. این آشپزخانه ها با ابعاد کوچکتری ساخته می شوند و برای انجام کارهایی مانند آشپزی کاربرد دارند.

از مزایای آشپزخانه مخفی چیست؟

آشپزخانه مخفی شلوغی های فضا و جزییات آن را نشان نمی دهد. آشپزخانه های مخفی برای آشپزخانه های کوچک نیز مناسب است و فضای زیادی را نمی گیرد. بوی غذا و مواد غذایی در محیط آشپزخانه مخفی به مشام می رسد و در دیگر فضاها بویی احساس نمی شود. آشپزخانه های پنهان باعث می شود آشپزخانه های اصلی تمیز باقی بماند.