طراحی ویلا
13
خرداد

طراحی ویلا

در دنیای پیشرفته امروزی، گاهی اوقات افراد به مکانی راحت و زیبا برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت نیاز دارند. در گذشته های دور و از زمان دوران باستان به خانه ها و اقامتگاه هایی که در آن آسایش زندگی با بالاترین سطح برقرار بود و در آن از طراحی های منحصر به فرد استفاده شده بود و در موقعیتی مجزا و در زمینی بزرگ و فضای باز بنا شده بود ویلا می گفتند.

کلمه ویلا ریشه ای فرانسوی دارد و در اغلب اوقات در مسیرهای سبز که پوشش گیاهی دارد بنا می شود.

با ما همراه باشید تا با انواع ویلاها و طراحی های آن آشنا شویم...

 

طراحی ویلای کلاسیک

ویلا به ساختمان و اقامتگاهی گفته می شود که نسبت به خانه های شهری از امکانات رفاهی ویژه تری برخوردار است و در حاشیه شهرها با متراژهای بزرگ ساخته می شود.امروزه اکثر ویلاها در طبیعت و خارج از مناطق شهری و در منطقه ای خوش آب و هوا ساخته می شوند به دلیل اینکه ویلا مکانی است که افراد برای گذراندن تعطیلات و آخر هفته های شاد از آن استفاده می کنند. امکانات رفاهی و تفریحی در ویلاها آن را به فضایی جذاب تبدیل می کند.

طراحی ویلا شامل اتاق خواب، اتاق نشیمن ،باغ و استخر می باشد و می توان با توجه به درخواست کارفرما آن را یک طبقه یا دوبلکس طراحی کرد.

البته به این نکته توجه کنید که لزوما برای ساخت ویلا به زمینی بزرگ احتیاج ندارید. شما می توانید با انتخاب یک تیم حرفه ای یک ویلای مدرن نقلی داشته باشید.

ویلای دو طبقه نئوکلاسیک

طراحی ویلا مدرن یکی از پرطرفدارترین سبک های طراحی می باشد.در سال های اخیر ویلاهای مدرن جایگاه خاص و ویژه ای در میان متقاضیان ویلاها داشته است و به همین دلیل ساخت و طراحی ویلاهای یک طبقه مدرن بسیار مورد توجه بوده است.

اما آیا می دانید دلیل محبوبیت و معروفیت ویلاهای مدرن چیست؟

امروزه ویلاهایی که به صورت یک طبقه ساخته می شوند به آن فلت یا همکف گفته می شود. ویلاهای همکف هیچ پله ای ندارد و در واقع اصلی ترین ویژگی ویلاهای یک طبقه ، سادگی همراه با مدرنیته بودن فضا می باشد. سادگی ویلاهای مدرن به گونه ای است که تمام افراد می توانند به فضاهای مختلف دسترسی داشته باشند و به یکدیگر متصل باشند.

دومین ویژگی ویلاهای مدرن هزینه پایین و اقتصادی بودن این نوع ویلاها می باشد. در واقع هزینه ساخت ویلاهای یک طبقه و مدرن در مقایسه با ویلاهای چندطبقه و کلاسیک پایین تر است. استفاده و کاربرد متریال های کمتر، سرعت بالا در طراحی و اجرای سریع از ویژگی های دیگر ویلای یک طبقه یا فلت می باشد.

طراحی ویلاهای مدرن به دلیل سادگی المان ها، ظرافت و تنوع بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع طراحی نما و طراحی داخلی ویلا در سبک مدرن با کمترین میزان جزییات انجام می گیرد.

در ویلاهای مدرن از متریال های بتن، فلز، چوب و شیشه استفاده می شود.

ویلای مدرن و جدید

ویلاهای مدرن دوبلکس یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین ویلاها در بین افراد می باشد. اگر می خواهید ویلایتان را به دو فضای متفاوت تقسیم کنید ویلاهای دوبلکس می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

ویلاهای دوبلکس به ساختمان هایی گفته می شود که به واسطه پله های داخل ساختمان به یکدیگر راه دارند و متصل می شوند. نحوه طراحی ویلاهای دوبلکس به این صورت است که فضاهایی عمومی همچون اتاق نشیمن و آشپزخانه در طبقه اول و اتاق خواب ها در طبقه دوم قرار می گیرد.

ساختمان های دوبلکس را در شمالی ترین نقطه طراحی می کنند و از مهمترین نکات در طراحی آن، جانمایی پله ها و ارتفاع سقف در ساختمان های دوبلکس می باشد.

ویلای دوبلکس

ویلای دوبلکس زیبا

ویلاهای سه طبقه مدرن نیز که به آن ویلای تریبلکس گفته می شود در زمین هایی با متراژ کم یا زیاد ساخته می شود. عموما طبقه اول را به مکانی عمومی و طبقات بالاتر را به مکان هایی خصوصی طراحی می کنند. هدف از طراحی ویلای سه طبقه، داشتن ساختمانی مدرن با فضای بزرگ برای چیدمان و دکوراسیون وسایل می باشد. این ویلاها سقفی بلند و مرتفع دارند و می توانید کلیه فضاهای ورزشی و تفریحی را در یکی از طبقات تعبیه کرد.

ویلای تریبلکس یا سه طبقه

اگر در این فکر هستید که برای داشتن ویلا باید زمین بزرگی داشته باشید سخت در اشتباهید. شما برای داشتن ویلا صرفا به زمین بزرگ و وسیع نیازی ندارید.شما با انتخاب هوشمند تیم حرفه ای و متخصص می توانید یک ویلای مدرن نقلی و شیک برای خود و خانواده تان تهیه کنید.

یکی از ترفندهای مهم در طراحی این ویلاها، تلاش برای بزرگ نشان دادن ویلا نسبت به ابعاد واقعی آن می باشد. استفاده از پنجره های بزرگ برای تزریق نور خورشید و همچنین استفاده از رنگ های روشن در نمای داخلی و خارجی به بزرگ تر دیده شدن ویلا کمک شایانی می کند.

ویلای کوچک به سبک مدرن

ویلاهای کلاسیک از محبوب ترین و پر طرفدارترین ویلاها به شمار می روند. این ویلاها بسیار باشکوه و بسیار مجلل هستند و توجه افراد زیادی را به خود جلب می کنند.ویلاهایی که به سبک کلاسیک طراحی و چیدمان می شوند برخلاف ویلاهای مدرن که از رنگ های خنثی استفاده می شد و طراحی ساده ای داشت از رنگ های قهوه ای، طلایی ، برنزی و ... استفاده می کنند. این ویلاها ستون ها و سقف های بلندی دارند، نمای آن برجسته است و پنجره های بزرگ و زیبایی دارند.

ویلای کلاسیک

ویلاهایی که به نام تلفیقی شناخته می شود تلفیق سبک مدرن و کلاسیک است که از ادغام و ترکیب این دو سبک ساخته می شوند.

اگر دوستدار سبک تلفیقی یا نئوکلاسیک هستید می توانید از ستون های بزرگ و دایره ای شکل در طراحی استفاده کنید و نمای ساختمان را ظریف و با جزییات کم زیبا کنید.

این سبک دکوراسیون مناسب افرادی ست که عاشق تنوع هستند و در دکوراسیون به دنبال تضاد ها و تفاوت ها می گردند. این ویلاها به واسطه تلفیقی بودنشان نیازمند به دقت بیشتری در طراحی هستند. در واقع همه ارکان باید در هماهنگی و هارمونی کامل قرار بگیرند.

ویلای تلفیقی

ویلا با طراحی خاص

ویلاهای روستیک با الهام از طبیعت ساخته می شوند. در ساخت این ویلا ها از مصالح طبیعی نظیر چوب، سنگ و آجر استفاده می شود و فضایی گرم و صمیمی را برای خانواده فراهم می کنند.

از ویژگی ویلاهای سبک روستیک می توان به سقف های چوبی، نماهای سنگی یا چوبی و کفپوش های سنگی یا چوبی اشاره کنیم.

برای تزیین این ویلاها می توانید از صندلی هایی شبیه به کنده درخت استفاده کنید و برای نورپردازی از آویزهایی که با نوارهای چوبی تزیین شده اند بهره ببرید.

در سبک روستیک از رنگ های طبیعی و گرم مانند قهوه ای، قرمز و سبز استفاده کنید تا فضای شما را گرم تر کند.

اگر به سبک روستیک علاقه دارید پیشنهاد می کنیم مقاله سبک روستیک را در سایت دکوپازل مطالعه کنید.

ویلای روستیک

طراحی ویلا شامل طراحی پلان معماری، نمای ویلا، حیاط بندی و نقشه های اجرای ویلا می باشد.

حال باید ببینیم که برای ساخت و طراحی ویلاها چه عواملی تاثیر گذار هستند که در ادامه به آن پرداخته ایم:

مهم ترین عامل ساخت ویلاها، پیداکردن موقعیت مکانی خوش آب و هوا و مکانی آرام برای استراحت می باشد. مناطق جنگلی و سرسبز و نزدیک به ساحل از محبوب ترین مناطق برای ساخت ویلا به شمار می رود. همچنین مناطق دنج مانند کوهستانی یا مجاور مزارع می تواند گزینه مناسبی برای ساخت ویلا باشد. هر کدام از این مناطق آب و هوای شرایط متفاوتی دارند که در انتخاب مواد و متریال آن تاثیرگذار است. این موضوع بستگی به آب و هوای منطقه دارد و باید در هر منطقه از مصالح و سبک های مناسب برای طراحی ویلا استفاده کرد.

متراژ زمین عامل موثری در طراحی پلان ویلا به شمار می رود. هر چه متراژ ویلا بیشتر باشد آزادی عمل بیشتری برای طراحی ویلا در اختیار دارید. اما طراح حرفه ای نیز می تواند از کوچک ترین فضا هم بهینه استفاده کند و فضایی کاربردی و دل انگیز خلق کند.

سلیقه و نیاز کارفرما نیز برای طراحی وبلا مهم است و مورد توجه قرار می گیرد. در نهایت با توجه به بودجه و سلیقه شما طراحی به مناسب ترین روش انجام می گیرد.

متریال با کیفیت یکی از عوامل مهم در ساخت ویلاها به شمار می رود.اگر به دنبال صرف هزینه کم هستید از سبک مدرن به جای سبک کلاسیک برای ویلا استفاده کنید.سادگی سبک مدرن هزینه های شما را کاهش می دهد و راحتی و مدرنیته را به ساکنین القا می کند.

طراحی ویلا

امروزه با پیشرفت شهرها و زیاد شدن جمعیت ،ارتباط انسان ها با طبیعت کمتر شده است.به همین دلیل ساخت ویلاها در حومه شهرها به منظور آرامش و تفریح بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم ویلاها با طراحی منحصر به فرد و امکانات فراوان ،جذابیت زیادی برای افرادی که به دنبال آسایش و آرامش در محیطی آرام هستند مناسب است.برای طراحی ویلا باید به عوامل متعددی همچون آرامش ،حفظ محیط زیست،استفاده بهینه از فضا و ... دقت کنید و با کمک تیمی حرفه ای ویلایی با پلان شیک و محوطه ای بی نظیر داشته باشید.به این نکته توجه کنید که ویلاهای همکف مناسب افرادی ست که کودک یا سالمند دارند و به دلیل هزینه کمتر گزینه مناسبی برای آن ها می باشد.

سوالات متداول

ویلای یک طبقه یا فلت را توضیح دهید؟

امروزه ویلاهایی که به صورت یک طبقه ساخته می شوند به آن فلت یا همکف گفته می شود. ویلاهای همکف هیچ پله ای ندارد و در واقع اصلی ترین ویژگی ویلاهای یک طبقه ، سادگی همراه با مدرنیته بودن فضا می باشد. سادگی ویلاهای مدرن به گونه ای است که تمام افراد می توانند به فضاهای مختلف دسترسی داشته باشند و به یکدیگر متصل باشند.

ویلا چیست؟

ویلا به ساختمان و اقامتگاهی گفته می شود که نسبت به خانه های شهری از امکانات رفاهی ویژه تری برخوردار است و در حاشیه شهرها با متراژهای بزرگ ساخته می شود.امروزه اکثر ویلاها در طبیعت و خارج از مناطق شهری و در منطقه ای خوش آب و هوا ساخته می شوند به دلیل اینکه ویلا مکانی است که افراد برای گذراندن تعطیلات و آخر هفته های شاد از آن استفاده می کنند. امکانات رفاهی و تفریحی در ویلاها آن را به فضایی جذاب تبدیل می کند.