تفاوت نئوپان و ام دی اف چیست؟مقایسه مزایا و کاربردها
22
اردیبهشت

تفاوت نئوپان و ام دی اف چیست؟مقایسه مزایا و کاربردها

در عصر حاضر و با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت طراحی و دکوراسیون داخلی ، انتخاب مواد اولیه با کیفیت جهت طراحی و ساخت به چالش بزرگی تبدیل شده است. از مواد اولیه و محبوبی که در این صنعت پر کاربرد است می توان به ام دی اف و نئوپان اشاره کرد.این فرآورده های چوبی کاربردهای زیادی در صنعت مبلمان، کابینت و ... دارد و جز پرطرفدارترین متریال به شمار می روند.

حال این سوال پیش می آید که تفاوت نئوپان و ام دی اف در چیست؟

شما برای اجرای دکور خانه و کابینت ها از کدام یک استفاده می کنید؟

با ما همراه باشید تا به بررسی و تحلیل این دو فرآورده چوبی بپردازیم تا بتوانید گزینه مناسبی را برای منزلتان انتخاب کنید.

 

برش کاری نئوپان

ام دی اف به تخته فیبر با چگالی متوسط گفته می شود که یکی از رایج ترین چوب های مصرفی در صنعت دکوراسیون داخلی به کار می رود. به بیانی دیگر ام دی اف از الیاف های چوبی که سطح صاف و شبیه نقش چوب طبیعی است تشکیل شده است. برای ساخت این فرآورده از فیبر، چسب و گرما استفاده می شود و به تخته های محکمی تبدیل می شود. ساختار ام دی اف از نئوپان سنگین تر و متراکم تر دیده می شود. همچنین قابلیت برش کاری در ام دی اف بیشتر از نئوپان است و پس از بریده شدن ظاهر آن تمیزتر و صاف تر خواهد شد.

مقاوم به رطوبت

امکان اجرای طراحی های گوناگون

قیمت پایین تر از نئوپان

دوام و استحکام بالا در برابر ضربه و ترک

رنگ پذیری بالا

سطح صاف و یکنواخت

به دلیل خاصیت ضدآب بودن ام دی اف در ساخت کابینت ها و برخی از اجزای کابینت ها کاربرد دارد.

سطح صاف و یکنواخت ام دی اف در تولید صندلی، میز و ... کاربرد دارد.

ام دی اف سطح یکنواختی دارد و برای اجرای طرح های مختلف مناسب است.

ام دی اف ارزان تر از مواد اولیه دیگر است و مقرون به صرفه است.

ساختار متراکم ام دی اف برای پروژه های دکوراسیون و مبلمان گزینه بسیار مناسبی است.

ام دی اف به دلیل ساختار یکنواخت و متراکمی که دارد در برابر شکستگی و ضربه مقاوم است.

ام دی اف به دلیل قابلیت برش کاری که دارد به شکل ها و اندازه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

ام دی اف دوستدار طبیعت است و از الیاف چوب های بازیافتی تولید می شود.

تخته ام دی اف

نئوپان از تخته های چوبی با روکش پارچه ای یا ورق های چوبی ساخته می شود. این خرده چوب ها با رزین یا چسب بهم فشرده می شوند و نئوپان شکل می گیرد. این روکش ها با رنگ ها و طرح های مختلفی در بازار موجود است. لایه داخلی نئوپان به دلیل ذرات چوب درشت، زبر و خشن است و لایه رویی آن صاف است.

مقاوم به ضربه و خط و خش

ظاهر زیبا

انعطاف در ساخت

وزن سبک

نئوپان به دلیل روکش ملامینه زیبایی که روی آن را می پوشاند در ساخت میزها ،دکوراسیون و ... استفاده می شود.

نئوپان به دلیل ظاهر زیبا و جذاب در تزیینات سقف ها و پانل های دیواری به کار می رود.

نئوپان ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر ضربه و خط و خش دارند در تولید کفپوش ها و پارکت ها کاربرد زیادی دارند.

یکی از مزیت های مهم و اصلی نئوپان ارزان تر بودن نئوپان نسبت به ام دی اف می باشد.

لایه رویی نئوپان باعث می شود در برابر رطوبت مقاوم باشد و از آسیب به آن جلوگیری می کند.

لایه نئوپان در برابر سایش و خط و خش مقاوم است.

نئوپان ظاهری زیبا و جذاب به خانه شما می بخشد و در انواع طرح ها و رنگ های متنوع تولید می شود.

نئوپان نیز مانند ام دی اف از مواد بازیافتی تولید می شود و به حفظ محیط زیست کمک می کند.

تخته های نئوپان

اولین و اصلی ترین مشخصه ورقه های خام ام دی اف و نئوپان در ظاهر ورق های هر دوست.ورق ام دی اف یکدست و صاف است اما ورق های نئوپان برجسته و لبه های زبر و خشنی دارد.اگر دقیق تر می خواهید ظاهر این دو را با هم مقایسه کنید به قسمت هایی از کابینت که لولای درب نصب می شود نگاه کنید تا جنس بدنه را ببینید. در محل هایی که پیچ نصب شده است هم می توانید تشخیص دهید نئوپان است یا ام دی اف.

تخته های نئوپان در اندازه های مختلف

اولین و مهم ترین تفاوت نئوپان و ام دی اف ویژگی های ظاهری و جنس درونی آن می باشد.در ساخت کابینت و قطعات داخلی که با آب و رطوبت در تماس است بهتر است از ام دی اف استفاده کنید چون نسبت به رطوبت و ضربه مقاوم تر است.

از طرف دیگر ظاهر نئوپان شیک تر و متنوع تر می باشد و به همین دلیل در ساخت مبلمان و دکور خانه گزینه بسیار مناسبی می باشد. روکش های نئوپان حس گرمی و صمیمیت را در فضای خانه ایجاد می کند.

در ادامه به برخی از تفاوت های این دو می پردازیم:

  1. مواد سازنده نئوپان و ام دی اف با یکدیگر متفاوت است و نوع کاربری این دو چوب با هم فرق دارد. نئوپان از تخته های چوبی یا ضایعات چوب با روکش ملامینه ساخته می شود اما ام دی اف از الیاف چوبی یا ساقه بعضی گیاهان مانند نیشکر و غلات با چسب تراکم بالا تشکیل شده است.
  2. این دو چوب در ظاهر هم متفاوت هستند. ام دی اف سطح یکنواخت و صافی دارد و باید روکش نهایی روی آن قرار بگیرد و بعد روی آن رنگ آمیزی شود.اما نئوپان از روکش های ملامینه زیبا و متنوعی ساخته می شود و طرح ها و رنگ های متنوعی از آن در بازار موجود است.
  3. از ام دی اف و نئوپان در ساخت میز و تخته های رومیزی می توانید استفاده کنید. ام دی اف برای تخته های ضخیم تر و نئوپان برای تخته های سبک تر و نازک تر مناسب است.
  4. سطح نئوپان برعکس ام دی اف خشن تر است و روکش های طبیعی و پلاستیکی برای آن مناسب تر است اما سطح ام دی اف لطیف تر و صاف تر است و نسبت به نئوپان روکش پذیری مناسب تری دارد.
  5. دوام و استحکام ام دی اف از نئوپان در مقابل ضربه یا ترک بیشتر است.بنابراین بیشتر طراحان و تولید کنندگان از تخته های ام دی اف برای ساخت کابینت، کمد دیواری و ... استفاده می کنند.
  6. چوب ام دی اف قابلیت رنگ پذیری بالاتری نسبت به نئوپان دارد و به راحتی می توانید آن را رنگ کنید اما نئوپان به دلیل داشتن لبه های خشن به سختی رنگ می شوند.
  7. تفاوت دیگر این دو چوب به کاربری و مصرف آن ها بر می گردد. ام دی اف ها به دلیل سطح صاف و یکنواختی که دارند برای ساخت کابینت ها، ویترین ها و ... استفاده می شود اما نئوپان ها به دلیل ظاهر جذاب و متنوعی که دارند در ساخت مبلمان و دکوراسیون داخلی خانه ها کاربرد دارند.

قابلیت ابزار خوری ام دی اف

در این مقاله به مقایسه نئوپان و ام دی اف پرداختیم و دانستیم که هر کدام دارای مزایا و تفاوت هایی هستند.به طور کلی نئوپان و ام دی اف در صنعت دکوراسیون داخلی خانه ها کاربرد بسیاری دارد و یکی از محبوب ترین متریال ها محسوب می شوند و انتخاب بین این دو دشوار است.

ام دی اف ها نیاز به روکش و پوشش خارجی دارند اما نئوپان با لایه بیرونی آن به عنوان یک متریال آماده در طراحی های مختلف به کار می رود.

سوالات متداول

ویژگی های تخته ام دی اف را نام ببرید؟

مقاوم به رطوبت امکان اجرای طراحی های گوناگون قیمت پایین تر از نئوپان دوام و استحکام بالا در برابر ضربه و ترک رنگ پذیری بالا سطح صاف و یکنواخت

مواد سازنده ام دی اف و نئوپان چیست؟

مواد سازنده نئوپان و ام دی اف با یکدیگر متفاوت است و نوع کاربری این دو چوب با هم فرق دارد. نئوپان از تخته های چوبی یا ضایعات چوب با روکش ملامینه ساخته می شود اما ام دی اف از الیاف چوبی یا ساقه بعضی گیاهان مانند نیشکر و غلات با چسب تراکم بالا تشکیل شده است.