بهترین چوب برای کابینت آشپزخانه+5 نکته مهم در انتخاب چوب کابینت آشپزخانه
26
فروردین

بهترین چوب برای کابینت آشپزخانه+5 نکته مهم در انتخاب چوب کابینت آشپزخانه

زیباترین و خاص ترین دکوراسیون آشپزخانه با استفاده از مصنوعات طبیعی مانند کابینت چوبی ساخته می شود.چوب های طبیعی رگه هایی زیبا با رنگ های متفاوتی در بافت خود دارند که جلوه کابینت را خاص تر می کنند.چوب های درخت راش، گردو ، توسکا، گیلاس و بلوط از انواع چوب هایی ست که در ساخت کابینت از آن استفاده می کنند.

بهترین چوب برای ساخت کابینت چیست؟سوالی که ممکن است برای هر کسی که قصد خرید کابینت را دارد به ذهنش خطور کند.

ما در این مقاله تلاش کردیم انواع چوب برای ساخت کابینت را معرفی کنیم و شما را با ویژگی های هر کدام آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

کابینت چوبی آشپزخانه

می توان چوب ها را از لحاظ رنگ و مشخصات ظاهری به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد:

1-چوب های ساده:این چوب ها دارای رنگ و ظاهر یکنواخت و یکدستی هستند مانند چوب های صنوبر، گلابی، انجیری و ...

2-چوب های منقش: این چوب ها نیز بسته به نوع برش آن نقش و نگار های متفاوتی دارند مانند چوب راش، گردو و بلوط و ...

چوب گردو از چوب های بادوام و محکمی است که بافت صاف و ریزی دارد. ظاهر چوب گردو زبر و خشن است و در بافت آن بی نظمی هایی دیده می شود که ظاهر آن را منحصر به فرد می کند.

رنگ چوب گردو قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره است و قابلیت جلای خوبی دارد.

رنگ طبیعی چوب گردو بسیار زیباست و بدون نیاز به رنگ آمیزی می توانید از آن استفاده کنید.کابینت هایی که از چوب گردو ساخته شده اند در برابر ضربه و ساییدگی مقاوم هستند و در برابر سنگینی وسایل آشپزخانه مقاومت بالایی دارند. استفاده از چوب گردو در طراحی کابینت کلاسیک رایج تر از چوب های دیگر است.

کابینت قهوه ای چوبی

چوب افرا که رنگ سفید مایل به کرم دارد قابلیت برش کاری و ورقه شدن را دارد.از ویژگی های چوب افرا به قابلیت کنده کاری روی آن و سخت بودن آن می توان اشاره کرد.

چوب کاج از چوب های خشک می باشد و برای ساخت به چندین لایه روکش نیاز دارد.از ویژگی های چوب کاج کیفیت عالی و قیمت مناسب تر آن نسبت به دیگر چوب ها می باشد.رگ های این چوب زیبا بعد از رنگ آمیزی نیز به خوبی دیده می شود و زیبایی منحصر به فردی دارد.

چوب گیلاس یکی از محبوب ترین و زیباترین چوب ها برای ساخت کابینت به شمار می رود.در عین اینکه این چوب استحکام بالایی دارد بافت آن نرم می باشد و با تجهیزات نجاری به راحتی برش داده می شود و ظاهر زیبایی را به وجود می آورد.کیفیت و مرغوبیت این چوب باعث شده است که ساخت کابینت با آن هزینه بالایی داشته باشد.

از ویژگی های چوب بلوط بافت درشت و زیبای آن می باشد که در تولید مبلمان ،کتابخانه و .... از آن استفاده می شود.چوب بلوط قرمز استحکام کمتری نسبت به بلوط سفید دارد ولی استفاده از آن به نسبت چوب های دیگر مقرون به صرفه تر است در حالی که چوب بلوط سفید علاوه بر دوام و استحکام بالا، تراکم عالی و قیمت مناسبی دارد و مقاومت بالایی در برابر نفوذ حشرات و پوسیدگی دارد.

کابینت سفید قهوه ای چوبی

از فراوان ترین چوب در جنگل های ایران چوب راش می باشد. از ویژگی های چوب راش استحکام بالا و قابلیت برش های ورقه ای درآن می باشد.این برش های ورقه ای برای تولید محصولات ام دی اف مناسب است و از آن در ساخت کابینت ممبران نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از ویژگی های دیگر چوب راش بافت یکنواخت آن،رنگ زیبا و رنگ پذیری بالای آن می باشد.به همین دلیل چوب راش برای تولید کابینت گزینه مناسبی است و مواد محافظتی به راحتی روی سطح چوب قرار می گیرد و باعث خرابی چوب نمی شود.

چوب توسکا که رنگ اولیه آن کرم است بعد از برش کاری به رنگ قهوه ای مایل به قرمز تغییر پیدا می کند.این چوب در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد و به راحتی تغییر شکل نمی دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کابینت ممبران کلیک کنید.

کابینت ممبران سفید

1-کابینت های چوبی عایق حرارتی و برودتی هستند و از نفوذ سرما و گرما جلوگیری می کنند.

2-چوب ها قابلیت رنگ آمیزی و کنده کاری دارند.

3-کیفیت کابینت های چوبی به نسبت کابینت های دیگر بالاتر است و عمر طولانی تری دارند.

4-کابینت های چوبی نسبت به مصنوعات دیگر مانند فلز سبک تر است.

5-کابینت های چوبی برای هر سبک و چیدمانی مناسب است.

1-از اولین و مهم ترین معایب کابینت های چوبی وجود موریانه و انواع آفات می باشد.

2-به طور کلی کابینت های چوبی رطوبت را جذب می کنند که این موضوع باعث تغییر شکل و باد کردگی سطح چوب می شود.

3-مصنوعات چوبی قابلیت اشتعال دارند.

4-این مصنوعات چوبی غیر قابل بازیافت هستند و دیگر به شکل اولیه قابلیت استفاده را ندارند.

کابینت چوبی سفید

  1. اگر کابینت های چوبی را برای آشپزخانه خود سفارش داده اید به این نکته توجه کنید که چوب مورد استفاده باید با دوام و متراکم باشد تا بتواند وزن وسایل و لوازم آشپزخانه که درون آن قرار می گیرد تحمل کند.
  2. از آن جایی که آشپزخانه محل رفت و آمد است باید از چوبی برای کابینت ها استفاده کنید که هم مقاومت و کیفیت بالایی داشته باشد و هم در برابر ضربه و خط و خش آسیب پذیر نباشد.
  3. چوب گردو یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین چوب ها می باشد و برای ساخت انواع کابینت، میز، کتابخانه و قفسه مناسب است.
  4. از ویژگی های چوب گیلاس تغییر رنگ آن در برابر نور خورشید است و برای فضاهایی که نور خورشید به صورت مستقیم می تابد مناسب نیست بنابراین در هنگام سفارش کابینت با چوب گیلاس به این نکته دقت کنید.
  5. و آخرین نکته مهم این است که به مهارت و تجربه کابینت ساز در زمان کار کردن توجه لازم را داشته باشید. کار کردن با چوب های طبیعی نیاز به مهارت و تجهیزات تخصصی بالا را دارد. اگر کابینت ساز مهارت کافی را نداشته باشد کار به خوبی به سرانجام نمی رسد و متریال مصرفی به هدر می رود.

کابینت چوبی قهوه ای تیره

چوب درخت بلوط که ویژگی های زیادی مانند دوام و مقاومت بالا، کیفیت مناسب و ... گزینه مناسبی برای ساخت کابینت می باشد.البته هزینه ساخت کابینت با چوب بلوط بسیار بالاست و حتما در زمان ساخت به قیمت نهایی آن توجه لازم را داشته باشید.

یکی از ویژگی های اصلی و مهم چوب راش مقاومت بسیار بالای آن در برابر رشد حشرات و قارچ در چوب ها می باشد.این چوب در کشورهای اروپایی و ایران رواج دارد و قابلیت رنگ آمیزی دارد.

کابینت سفید چوبی

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید کابینت هایی که با چوب ساخته می شوند قیمت بالاتری نسبت به سایر کابینت ها دارند.از مهمترین عواملی که بر افزایش قیمت کابینت های چوبی تاثیر دارد نوع یراق آلات آن،جنس چوب و متریال آن، جنس روکش و سبک طراحی آن می باشد.چوب های سخت نیز قیمت بالاتری نسبت به چوب های نرم دارند و حکاکی روی چوب ها نیز بر روی قیمت کابینت ها تاثیرکذار است. چوب هایی که مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت دارند و چوب هایی که بر روی آن ها روکش هایی قرار می گیرد نیز قیمت بالاتری نسبت به سایز چوب ها دارند.

1-به صورت مرتب و روزانه کابینت های چوبی را با تمیز کننده های خانگی مانند ترکیب جوش شیرین و روغن زیتون، روغن گردو و ... تمیز کنید.

2-برای براق شدن و درخشش سطح چوب از پولیش و واکس چوب استفاده کنید.

3-بعد از استفاده از این موارد کابینت های چوبی را با یک دستمال نرم خشک کنید.

4-سطح داخلی کابینت های چوبی را با یک کفپوش بپوشانید تا از ریختن مواد مختلف روی سطح آن جلوگیری کنید.

کابینت رومی کرمی

در این مقاله که به معرفی انواع چوب و ویژگی های هر کدام پرداختیم دانستیم که انواع چوب های طبیعی برای طراحی و ساخت کابینت ها استفاده می شوند اما انتخاب چوبی که مقاوم ، زیبا و ضد آب باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ساخت کابینت های چوبی قیمت نهایی محصول را هم مدنظر قرار دهید تا با توجه به سبک و سیاق دلخواه تان از زیبایی کابینت های چوبی بهره مند شوید.در ضمن کابینت های چوبی در انواع سبک های کابینت مانند کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن قابل استفاده است.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم.

سوالات متداول

چوب درخت بلوط چه ویژگی هایی دارد؟

چوب درخت بلوط ویژگی های زیادی مانند دوام و مقاومت بالا، کیفیت مناسب و ... گزینه مناسبی برای ساخت کابینت می باشد.

چوب درخت گیلاس برای چه فضاهایی مناسب نیست؟

از ویژگی های چوب گیلاس تغییر رنگ آن در برابر نور خورشید است و برای فضاهایی که نور خورشید به صورت مستقیم می تابد مناسب نیست.

از مزایای کابینت چوبی چیست؟

1-کابینت های چوبی عایق حرارتی و برودتی هستند و از نفوذ سرما و گرما جلوگیری می کنند. 2-چوب ها قابلیت رنگ آمیزی و کنده کاری دارند. 3-کیفیت کابینت های چوبی به نسبت کابینت های دیگر بالاتر است و عمر طولانی تری دارند. 4-کابینت های چوبی نسبت به مصنوعات دیگر مانند فلز سبک تر است. 5-کابینت های چوبی برای هر سبک و چیدمانی مناسب است.