رنگ پلی اورتان چیست؟تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر بر روی چوب
26
دی

رنگ پلی اورتان چیست؟تفاوت رنگ پلی اورتان و پلی استر بر روی چوب

ممکن است در هنگام سفارش یا خرید مصنوعات چوبی یه این موضوع فکر کرده باشید که تفاوت رنگ پلی اورتان و رنگ پلی استر چیست؟ تمام محصولات چوبی مانند میز، درب، تخت خواب و ... پس از ساخت باید با یک لاک یا رنگ مناسب پوشانده شوند به دلیل اینکه اگر چوب پوشش حفاظتی نداشته باشد پس از مدتی خشک شده و دچار ترک و پوسیدگی می شود. بهترین انتخاب برای پوشش چوب استفاده از رنگ مناسب است.

با ما همراه باشید تا مقایسه این دو رنگ را در این مقاله بررسی کنیم و مناسب ترین رنگ را برای لوازم خود انتخاب کنید.

کابینت نئوکلاسیک سفید

پلی اورتان یا پلی یورتان یکی از مرغوب ترین و مقاوم ترین رنگ ها می باشد که نوعی لاک بسیار محکم و با دوام است و از دو ماده رزین و هاردنر ساخته می شود.این رنگ نسبت به رنگ های دیگر کیفیت و طول عمر بالاتری دارد و از نظر قدرت چسبندگی بر روی سطوح چوبی یا ام دی اف مناسب است و سریع خشک می شود.

کابینت پلی اورتان همان کابینت های ام دی اف و چوبی ست که پوششی از رنگ پلی اورتان روی سطح  آن را می پوشاند.رنگ های محبوب برای کابینت های پلی اورتان سفید، سبز، مشکی، طوسی ، سورمه ای و صدفی می باشد که تنوع جذابی به دکوراسیون آشپزخانه شما می بخشد.کابینت نئوکلاسیک با رنگ پلی اورتان

  1. پلی اورتان هم بر پایه آب و هم بر پایه روغن ساخته می شود.
  2. پلی اورتان بر پایه آب ، شیری رنگ است و بلافاصله بعد از خشک شدن به رنگ شفاف تغییر پیدا می کند. غلظت کمی دارد و از پلی اورتان بر پایه روغن آبکی تر است.به همین خاطر برای پوشش کامل به دفعات بیشتری نیاز دارد و به سرعت خشک می شود و به راحتی با آب و صابون هم تمیز می شود.
  3. پلی اورتان بر پایه روغن هم به رنگ کهربایی است و باعث گرمی رنگ چوب می شود و زمان بیشتری برای خشک شدن احتیاج دارد.

1-خشک شدن سریع رنگ پلی اورتان

2-مقاوم در برابر ساییدگی و ضربه

3-مقاوم در برابر نور خوررشید، آب و مواد شیمیایی

4-مقاوم در برابر گچی شدن رنگ

5-مقاوم در برابر اسید باز، روغن های شیمیایی و صنعتی

به این نکته توجه کنید که قبل از انجام رنگ باید سطح آن را از هرگونه گرد و غبار و روغن تمیز کنید و پس از آن آستری مناسب را روی آن اعمال نمایید.

کابینت نئوکلاسیک با رنگ پلی اورتان

پلی استر رنگ شفاف و بی رنگی دارد که برای محافظت از انواع چوب ها برروی آن پاشیده می شود تا چوب را در برابر ضربه، رطوبت و عوامل اسیدی و شیمیایی محافظت کند و نمای شیک تر و جذاب تری را روی چوب ایجاد کند.این رنگ به دو صورت مات و براق تولید می شود.

کابینت پلی استر پولیشی یا براق : در این روش از روغن برای رنگ آمیزی سطح کابینت استفاده می شود و در نهایت رنگ روغنی حالتی درخشان و براق دارد.

کابینت پلی استر مات : در این روش از روغن برای رنگ آمیزی استفاده کمتری می شود ،به همین دلیل سطح آن مات است.

رنگ پلی استر از دورنگ نیمه پلی استر و پلی استر تمام ساخته می شود.

رنگ نیمه پلی استر در محیط هایی با دمای استاندارد خشک می شود و رنگ رزین، روغن، اوره ،حلال اتیلن و سخت کننده از مواد تشکیل دهنده آن می باشد.

رنگ تمام پلی استر که ماده اصلی تشکیل دهنده آن رنگ و سخت کننده است هم در دو دسته ایستاده و پولیشی به کار می رود و زیبایی زیادی را برای کابینت آشپزخانه فراهم می کند.

1-مقاوم در برابر خط و خش

2-دارای ظاهری زیبا، شیک و صاف

3-مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی

4-قابل تعمیر و بازسازی

5-مقاوم در برابر حرارت

کابینت کلاسیک با رنگ پلی استر

کابینت آشپزخانه پلی استر نوعی از کابینت ها هستند که با متریال های مختلف طراحی و تولید می شوند و بر روی آن ها رنگ پلی استر پاشیده می شود.رنگ پلی استر در برابر اشعه ماورالبنفش مقاومت بالایی دارد ولی در برابر ضربه و رطوبت مقاومت کمتری دارد.

کابینت های پلی اورتان با سبک مدرن یک انتخاب عالی و به روز در دکوراسیون داخلی محسوب می شود.طراحی ساده، خطوط منظم و جزییات ظریف با سبک مدرن هماهنگ است و فضایی باز و تازه ایجاد می کند.

طراحی کابینت کلاسیک که همراه با نقش و نگارهای حک شده روی درب ها،ستون ها و سرستون ها است که رنگ موردنظر مشتری بر روی آن پاشیده می شود و نمای زیبایی به کابینت ها می بخشد.

طراحی کابینت نئوکلاسیک که مابین سبک کلاسیک و نئوکلاسیک است و با رنگ پلی استر جذابیت بیشتری به دکور آشپزخانه می بخشد.کابینت پلی اورتان در ایران بیشتر در سبک کابینت نئوکلاسیک به کار می رود.

کابینت نئوکلاسیک قهوه ای

  1. تنوع رنگی در کابینت های پلی اورتان و پلی استر بالاست و مشتری ها گزینه های زیادی برای انتخاب دارند.
  2. میزان براق بودن یا مات بودن کابینت ها به خودتان بستگی دارد.
  3. رنگ پلی اورتان سریع خشک می شود و چسبندگی بالایی دارند.
  4. اگر کابینت ها دچار آسیب یا صدمه شوند قابلیت ترمیم و رنگ آمیزی مجدد این کابینت ها وجود دارد.
  5. کابینت های پلی اورتان به دلیل ساختار محکمی که دارند در برابر ضربه ها و خراش ها مقاومت بیشتری نسبت به کابینت های چوبی دارند.
  6. کابینت های پلی اورتان ضد رطوبت هستند و در برابر حرارت و گرما هم مقاومت بالایی دارند.
  1. از اولین معایبی که می توان برای این کابینت ها به آن اشاره کرد گران قیمت بودن نوع خارجی آن است.
  2. یکی دیگر از معایب این نوع کابینت ها ،حساسیت آن ها به شرایط محیطی است.اگر کابینت ها به شکل اصولی نگهداری نشوند یا در محیط های نامطلوب قرار گیرند کدر می شوند و زیبایی ظاهری خود را از دست می دهند.

کابینت نئوکلاسیک با رنگ پلی استر

1-مرحله ابتدایی آماده کردن بدنه کابینت است که از چوب یا ام دی اف ساخته شده است.

2-این بدنه ها با دستگاه ابزار می خورند و منبت کاری می شوند.

1-آماده سازی کابینت شامل بتونه کاری، رفع ترک ها ،فرورفتگی ها و آسیب های موجود بر روی سطح کار انجام می شود و متریال موردنظر برای رنگ آمیزی آماده می شود.این مرحله به دلیل این است که تمامی پستی بلندی ها از بین برود و سطح کار یک دست و تمیز باشد.

2-پس از خشک شدن ،سمباده کاری انجام می شود و این کار چندبار تکرار می شود تا سطح کار کاملا صاف و یکدست شود.

3-رنگ آستری روی متریال پاشیده می شود.

4-در مرحله آخر معمولا در سه الی پنج مرحله هر قطعه رنگ می شود و حدود یک روز استراحت می کند و سپس مجدد رنگ پاشیده می شود تا به سطح یک دستی تبدیل شود.

کابینت نئوکلاسیک با رنگ پلی اورتان

1-رنگ پلی اورتان و پلی استر هر دو نوعی پوشش هستند که بر روی چوب طبیعی یا ام دی اف خام قرار می گیرند و سبب کیفیت و زیبایی محصولات چوبی می شوند.

3-رنگ پلی استر تقریبا 96% جامد است و رنگ پلی اورتان بین 50% تا 65 % جامد است. به دلیل اینکه پلی استر از ماده جامد بالاتری نسبت به پلی اورتان برخوردار است سطح پلی استر بسیار قوی تر است و در برابر خراشیدن و تمیز کردن با مواد شیمیایی آسیب کمتری می بیند.اما پلی اورتان نسبت به پلی استر انعطاف پذیری بهتری دارد.

4-تفاوت اصلی پلی استر و پلی اورتان در میزان مقاومت در برابر آب و رطوبت است که می توان گفت پلی اورتان در برابر آب و رطوبت مقاوم است ولی پلی استر در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارد.

5-تفاوت دیگر آن در رنگ آمیزی سطح چوب و پوشش دهی آن است. اگر می خواهید سطح چوب طبیعی را پوشش دهید رنگ پلی استر مناسب تر است و به عنوان یک عایق عمل میکند ولی اگر می خواهید رنگ را به صورت یکنواخت و یکپارچه روی سطح اعمال کنید از رنگ پلی اورتان استفاده کنید.

کابینت کلاسیک سفید با رنگ پلی اورتان

1-از دستمال های میکروفایبر یا دستمال حوله ای نرم و مرطوب برای تمیزی کابینت های پلی اورتان استفاده کنید.

2-اگر لکه ای روی سطح کابینت ایجاد شد به سرعت آن را پاک کنید تا بعدا رد آن بر جای نماند.

3-از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید زیرا به سطح کابینت پلی اورتان آسیب می رساند.

از عوامل مهمی که در محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه پلی اورتان و پلی استر تاثیر گذار است می توان به کیفیت رنگ، ضخامت و کیفیت ورق زیرین، کیفیت و جنس یراق آلات مصرفی، رنگ مات یا براق آن و تعداد لایه های رنگ پلی اورتان و ایرانی یا خارجی بودن آن و ... اشاره کرد اما می توان گفت قیمت کابینت های پلی اورتان و پلی استر نسبت به کابینت های ام دی اف و هایگلاس بیشتر است زیرا قیمت رنگ در این کابینت ها و هزینه رنگ آمیزی بیشتری دارد.

کابینت های پلی استر و پلی اورتان بعد از ساخت به طور کامل رنگ آمیزی می شوند و با روش های خاصی که افراد حرفه ای از آن برخوردارند ظاهری شیک و براق به آن می دهند.

کابینت کلاسیک با رنگ پلی استر

رنگ پلی اورتان بهترین رنگی است که در صنعت کابینت سازی و چوب از آن استفاده می شود.برای سفارش کابینت دلخواه خود می توانید از سایت دکوپازل با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید تا از خدمات ما در این زمینه بهره مند شوید.

سوالات متداول

رنگ پلی استر چیست؟

پلی استر رنگ شفاف و بی رنگی دارد که برای محافظت از انواع چوب ها برروی آن پاشیده می شود تا چوب را در برابر ضربه، رطوبت و عوامل اسیدی و شیمیایی محافظت کند و نمای شیک تر و جذاب تری را روی چوب ایجاد کند.این رنگ به دو صورت مات و براق تولید می شود.

از ویژگی های رنگ پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان یا پلی یورتان یکی از مرغوب ترین و مقاوم ترین رنگ ها می باشد که نوعی لاک بسیار محکم و با دوام است و از دو ماده رزین و هاردنر ساخته می شود.این رنگ نسبت به رنگ های دیگر کیفیت و طول عمر بالاتری دارد و از نظر قدرت چسبندگی بر روی سطوح چوبی یا ام دی اف مناسب است و سریع خشک می شود.