چه کابینتی مناسب آشپزخانه شماست؟
15
فروردین

چه کابینتی مناسب آشپزخانه شماست؟

آشپزخانه محور اصلی و مهم خانه شماست و کابینت ها مهم ترین بخش آشپزخانه شما محسوب می شوند. آشپزخانه ها و کابینت ها دارای طرح ها و سبک های متفاوتی هستند و این سبک ها با توجه به وسایل، رنگ ،نور و ... مشخص می شوند. نکته مهمی که در این بخش وجود دارد این است که سبک آشپزخانه باید با سبک وسایل موجود هماهنگی داشته باشد.کابینت ها هم به عنوان یکی از لوازم آشپزخانه باید به نحوی انتخاب شوند که با سبک آشپزخانه هارمونی لازم را داشته باشد.

ما در این مقاله تلاش کردیم در مورد اینکه کدام کابینت مناسب آشپزخانه شماست صحبت کنیم تا بتوانیم در خرید کابینت به شما کمک کنیم.

کابینت ممبران سفید

قبل از مطالعه این بخش لازم است به این سوال پاسخ دهید که آیا آشپزخانه شما بزرگ است یا کوچک؟و اینکه بودجه شما برای خرید کابینت به چه صورت است؟

کاربرد کابینت های آشپزخانه در زندگی بشر به سال های بسیار دور برمی گردد که گنجه هایی از چوب می ساختند و از انواع اولیه کابینت در ایران به حساب می آمدند.اما کابینت هایی که امروزه رایج است در ابتدا از جنس چوب و فلز ساخته می شدند و با پیشرفت تکنولوژی و صنعت کابینت سازی امکان تولید و عرضه انواع متنوع تری از مدل های کابینت آشپزخانه را ایجاد کرده است.

آشپزخانه ها براساس فضایی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند:

1-آشپزخانه ساده یا خطی: آشپزخانه های ساده به آشپزخانه ای گفته می شود که یخچال،گاز و سینک در یک سمت قرار می گیرند و برای خانه های کوچک که فضای محدودی دارند استفاده می شوند.

2-آشپزخانه با دو ردیف کابینت: برای آشپزخانه هایی که مستطیل شکل هستند این کابینت ها مناسب است. یکی از حسن های یک مدل آشپزخانه ها در تعداد زیاد کابینت ها می باشد و عیب آن در فاصله کمی که بین دو ردیف قرار دارد می باشد.

3-آشپزخانه به شکل ال: این مدل به فضای زیادی نیاز ندارد و وسایل در یک گوشه از آشپزخانه قرار می گیرند.

4-آشپزخانه به شکل یو: این آشپزخانه ها فضای پیشخوان زیادی دارند که می توان از آن به عنوان میز غذاخوری استفاده کرد.

5-آشپزخانه جزیره ای: این مدل آشپزخانه ترکیبی از دو مدل یو و ال می باشد که گاز یا سینک ظرفشویی در وسط آشپزخانه به صورت ثابت قرار می گیرد.البته این کابینت های جزیره هم به صورت ثابت و هم موقت قابل نصب می باشند.

کابینت پوششی طرح نئوکلاسیک

برای آشپزخانه های کوچک لازم است از کابینت مدرن یا کابینت نئوکلاسیک استفاده کنید زیرا هر چه طرح کابینت ساده تر باشد فضای آشپزخانه شما بزرگ تر به نظر می رسد.

در طرح های نئوکلاسیک ،کابینت ممبران مناسب ترین کابینت برای آشپزخانه های کوچک می باشد.اگر قصد خرید کابینت ممبران را دارید از مقاله کابینت ممبران در سایت دیدن کنید.

در طرح های مدرن نیز ،کابینت هایگلاس که معمولا سطح براقی دارند مناسب آشپزخانه های کوچک می باشد.این کابینت ها علاوه بر زیبایی خاصی که دارند باعث بازتاب نور در آشپزخانه های کوچک می شوند و آشپزخانه را از آنچه که هست بزرگ تر نشان می دهند.

اگر قصد سفارش این کابینت زیبا را دارید قبل از آن حتما مقاله کابینت هایگلاس را در سایت مطالعه کنید.

زمانی که آشپزخانه شما کوچک است بهتر است از فضای آشپزخانه به صورت بهینه استفاده کنید و از نورپردازی مناسب برای بزرگ تر نشان دادن آشپزخانه به نحو احسن استفاده کنید.استفاده از نورهای سفید یا زرد برای آشپزخانه های کوچک بسیار مناسب است و محیط شما را بزرگ تر و دلباز تر نشان می دهد.

شما می توانید با استفاده از رنگ های خنثی که کمی تیره هستند در آشپزخانه عمق ایجاد کنید و خطای دیدی که ایجاد می شود باعث می شود آشپزخانه بزرگ تر به نظر برسد.

استفاده از اکسسوری ، شلف های دیواری و کابینت های بدون درب یا شیشه ای نیز باعث می شود در آشپزخانه عمق بیشتری به وجود بیاید و فضا بزرگ تر دیده شود.

پیشنهاد می کنیم از کابینت های بلند و یکسره تا سقف استفاده کنید تا فضای بیشتری در اختیار شما باشد و در کنار آن از کابینت هایی با خطوط و طرح های افقی و دستگیره های بلند و کشیده بهره ببرید.همچنین فرش و پرده آشپزخانه نیز باید خطوط افقی داشته باشد تا با ایجاد خطای دید ، محیط شما را عریض تر نشان دهد.

طرح کابینت پوششی سبک نئوکلاسیک

برای انتخاب کابینت در آشپزخانه های بزرگ گزینه های بیشتری برای انتخاب دارید و به راحتی می توانید از طرح ها و رنگ های متفاوتی استفاده کنید. برای آشپزخانه های بزرگ کابینت های چوبی و طرح و نقش دار کاملا مناسب هستند.انتخاب دو رنگ ترکیبی که مکمل یکدیگر باشند به زیبایی و چشمگیر شدن فضای آشپزخانه می افزاید.

انواع کابینت شامل مدل های مختلفی از کابینت ها می شود و از متریالی همچون فلز، چوب، ممبران ، ملامینه و ... تولید می شوند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد و ویژه ای هستند.

این کابینت ها از قیمت مناسبی برخوردار هستند و یکی از ویژگی های این کابینت ها ضد خش بودن هستند و می توانند دوام بالایی داشته باشند.این کابینت ها ضد آب نیستند ولی نسبت به رطوبت از حساسیت بالایی برخوردار می باشند.به این نکته توجه کنید که کابینت های ملامینه خیس نشوند و اگر آب به آن ها برخورد کرد در اسرع وقت آن را خشک کنید.

کابینت های ام دی اف از محبوب ترین نوع کابینت ها به شمار می رود. مغزی آن از ام دی اف است و در برابر آب و رطوبت حساس هستند. میزان حساسیت ام دی اف از ملامینه کم تر است و در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شوند.

کابینت های روکش چوب نیز از ورق ام دی اف تولید می شوند و روکشی از چوب سطح آن را می پوشاند.روکش ها از چوب طبیعی مانند بلوط و راش تهیه می شوند و از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

کابینت هایگلاس نسبت به ام دی اف از زیبایی و محبوبیت بالاتری برخوردار است.این کابینت ها از نظر ظاهری براق تر و دارای تنوع طرح و رنگ بیشتری نسبت به ام دی اف می باشند.

کابینت ترکیبی

انتخاب رنگ کابینت نیز می تواند در زیبایی آشپزخانه اثرگذار باشد.در آشپزخانه های کوچک معمولا از رنگ های خنثی و ملایم استفاده می شود که به انعکاس نور در فضای آشپزخانه کمک می کند.در زیر به بررسی برخی از رنگ های معمول کابینت آشپزخانه می پردازیم:

1-قهوه ای: رنگ قهوه ای برای آشپزخانه های بزرگ و فضایی روشن مناسب است و باعث گرما و حس صمیمیت در بین افراد منزل می شود.

2-سفید:کابینت سفید یکی از پرطرفدارترین کابینت های آشپزخانه به شمار می رود. رنگ سفید برای آشپزخانه های کوچک و تاریک مناسب است و فضای شما را بزرگ تر، پر نور تر و دلباز تر می کند.اگر به رنگ سفید علاقه ندارید از کابینت هایی که در خانواده رنگ سفید قرار دارند مانند سفید صدفی، کرم، شیری و رنگ هایی از این قبیل استفاده کنید.

3-خاکستری: این رنگ نیز برای آشپزخانه های باز و مدرن پیشنهاد می شود و باعث ایجاد آرامش در محیط آشپزخانه می شود.

استفاده از رنگ های سفید با رنگ های ترکیبی مانند سفید طلایی، سفید مشکی یا سفید قهوه ای می تواند ترکیب رنگی زیبایی در آشپزخانه ایجاد کند و آشپزخانه شما را دلباز تر و بزرگ تر نشان دهد.

کابینت نئوکلاسیک

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید کابینت ها دارای سبک های متفاوتی هستند و آشنا شدن با این سبک ها این امکان را برای شما فراهم می کند که مناسب ترین کابینت را با توجه به سبک آشپزخانه خود انتخاب کرده و سفارش دهید.

سوالات متداول

ویژگی کابینت های ملامینه چیست؟

این کابینت ها از قیمت مناسبی برخوردار هستند و یکی از ویژگی های این کابینت ها ضد خش بودن هستند و می توانند دوام بالایی داشته باشند. این کابینت ها ضد آب نیستند ولی نسبت به رطوبت از حساسیت بالایی برخوردار می باشند.به این نکته توجه کنید که کابینت های ملامینه خیس نشوند و اگر آب به آن ها برخورد کرد در اسرع وقت آن را خشک کنید.

رنگ قهوه ای برای چه آشپزخانه هایی مناسب است؟

رنگ قهوه ای برای آشپزخانه های بزرگ و فضایی روشن مناسب است و باعث گرما و حس صمیمیت در بین افراد منزل می شود.