علت اصلی کپک زدن کابینت ها-راهکارهای جلوگیری از رطوبت کابینت
16
اردیبهشت

علت اصلی کپک زدن کابینت ها-راهکارهای جلوگیری از رطوبت کابینت

آشپزخانه ها همیشه به دلیل ماهیت و ویژگی شان که در آن پخت و پز و شستشو انجام می شود با مقدار بیشتری از گرما و رطوبت سروکار دارند.

بنابراین جلوگیری از رطوبت کابینت ها یکی از اصول مهم و اساسی در حفظ و نگهداری از آشپزخانه های مدرن می باشد.این مسئله به حفظ زیبایی کابینت ها کمک می کند و هم از بروز آسیب های جدی مانند مشکلات تنفسی که ناشی از رطوبت کابینت ها می باشد را جلوگیری می کند.

علت کپک زدن کابینت ها چیست؟

سریع ترین راه برای از بین بردن کپک ها چیست؟

چگونه از رشد و ایجاد کپک ها جلوگیری کنیم؟

با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی کپک زدن کابینت ها و راه های جلوگیری از رطوبت در کابینت ها بپردازیم.

 

کپک زدن کابینت ها از شایع ترین مشکلات مربوط به هر خانه ای می باشد که باعث تورم و تغییر شکل کابینت ها می شود.

کپک نوعی قارچ است که به صورت سیاه، سبز یا قهوه ای در محیط های مرطوب و گرم رشد می کند. این کپک ها ممکن است عوارض آلرژیک یا تنفسی هم ایجاد کند و سمی باشند.

رطوبت کابینت ها می تواند ناشی از عوامل گوناگونی مانند نشتی لوله ها، عدم تهویه مناسب در آشپزخانه ها و تغییرات دمایی در محیط باشد.

شناخت این کپک ها و اقداماتی که برای پیشگیری انجام می دهیم بسیار کمک کننده است و باعث می شود آشپزخانه به عنوان یک محیط سالم و بهداشتی حفظ و نگهداری شود.

یکی از معمول ترین دلایل رطوبت کابینت ها ، نفوذ آب از ماشین ظرفشویی، سینک یا لوله های آب است. آب می تواند از درزها و شکاف ها وارد شود و باعث می شود کابینت ها تغییر شکل پیدا کنند و خراب شوند.

عایق بندی مناسب در آشپزخانه می تواند از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری کند. از رطوبت پشت کابینت ها نیز غافل نشوید. این نشتی ها به مرور باعث آسیب دیدگی و تغییر شکل کابینت ها می شوند.مطمئن شوید که هیچ ترک خوردگی یا نشتی در لوله ها وجود نداشته باشد. در صورت مشاهده به سرعت لوله ها را تعمیر کنید تا رطوبت به کابینت ها وارد نشود.

در حین پخت و پز آب تبخیر می شود و روی سطح کابینت ها متراکم می شود و باعث ایجاد رطوبت یا کپک زدن کابینت ها می شود. این موضوع در فضاهای بدون تهویه شدید تر اتفاق می افتد.

در بسیاری از آشپزخانه ها عدم وجود تهویه مناسب باعث ایجاد بخار آب و افزایش رطوبت می شود. پس لازم است که حین کار در آشپزخانه از تهویه مناسب یا هود استفاده کنید.

در صورتی که کابینت ها به مدت طولانی بسته باشند تهویه هوا نیز به درستی انجام نمی گیرد و باعث می شود کابینت ها کپک بزند. همچنین تاریک بودن محیط نیز می تواند باعث رشد و تکثیر قارچ ها در کابینت های بسته شود.

با بازکردن پنجره هم می توانید به کاهش سطح رطوبت کمک کنید.

تغییرات دمایی خصوصا اگر به صورت ناگهانی ایجاد شود باعث تشکیل بخار آب و افزایش رطوبت می شود. برای جلوگیری از رطوبت و کپک کابینت ها لازم است که دمای آشپزخانه را کنترل کنید. از بالا و پایین شدن دما جلوگیری کنید و دمای شوفاژ و بخاری را متعادل کنید تا آسیبی به کابینت های شما وارد نکند.

کپک کابینت ها

برای جلوگیری از رطوبت کابینت ها لازم است که اقدامات پیش گیرانه و مراقب های مداومی داشته باشید. در این قسمت به برخی از این راهکارها اشاره کردیم که در ادامه می خوانید...

قارچ ها و کپک ها در فضاهای تاریک رشد می کنند. تمام کابینت ها را با نورپردازی مناسب تزیین کنید. این کار سبب می شود قارچ ها فرصت رشد و تکثیر را نداشته باشند.

اگر قصد سفارش و خرید کابینت دارید از موادی استفاده کنید که در برابر رطوبت مقاوم هستند و دوام بالایی دارند.

در صورت رطوبت یا هرگونه نشتی کابینت ها را بررسی کنید و به سرعت تعمیرات لازم را انجام دهید تا از بروز آسیب های جدی جلوگیری کنید. باید به صورت منظم از سلامت لوله ها اطمینان حاصل کنید و تهویه ها را بررسی کنید تا از نفود آب و رطوبت جلوگیری کنید.

تمیز کردن روزانه کابینت ها

اصلی ترین مشکل رطوبت بر کابینت های آشپزخانه ،تاثیر آن روی الیاف چوب می باشد. رطوبت باعث باد کردن و تغییر شکل کابینت ها می شود.اگرچه بیشتر کابینت های مدرن دارای روکش هستند اما اگر رطوبت بیش از اندازه باشد باز هم روکش ها نمی توانند باعث توقف کامل رطوبت ها شوند بنابراین لازم است روش های مقابله با آن ها را برای حفظ و نگهداری طولانی مدت کابینت ها بدانیم.

کابینت های کلاسیک یا کابینت های چوبی به رطوبت حساس هستند. رطوبت بیش از حد می تواند سبب تورم یا باد کردن سطح چوب شود و رطوبت کم می تواند کابینت های شما را دچار ترک خوردگی و انقباض چوب کند.این رطوبت ها گاهی موجب رشد قارچ و کپک در کابینت های چوبی شود.

کابینت های ام دی اف که با روکش های ملامینه پوشانده شده اند در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند اما ممکن است رطوبت طولانی مدت هم به آن ها آسیب بزند.از مهم ترین مشکل رطوبت این کابینت ها ،کپک زدگی چوب می باشد که از شستشو و خشک نکردن درست این کابینت هاست بنابراین اگر تورم، ترک خوردگی و تغییر حالت کابینت ها را مشاهده کردید بدانید که این علائم نفوذ رطوبت در کابینت ها می باشد.

رنگ کپک کابینت های ام دی اف سبزتیره ، نارنجی و قهوه ای می باشد که لازم است کابینت ها را برای جلوگیری از کپک زدگی همیشه خشک نگه دارید.

کابینت های فلزی به دلیل روکش مصنوعی، مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارند اما ممکن است رطوبت در درزها نفوذ کند و باعث تورم کابینت شود.بهتر است از تهویه مناسب و متریال با کیفیت و مقاوم استفاده کنید.

در مقاله نگهداری و تمیز کردن کابینت ها نکات ویژه ای را برای شما خوانندگان عزیز آورده ایم که می توانید به آن مراجعه کنید.

پاک کردن کابینت ها

  1. از نمک دریا برای جذب رطوبت کابینت ها استفاده کنید. این نمک در کابینت ها باعث از بین رفتن کپک و توقف رشد قارچ ها می شود و خاصیت ضدعفونی کننده دارد. همچنین بوهای نامطبوع را از بین می برد.
  2. سرکه سفید خاصیت ضدعفونی کننده دارد و سازگار با محیط زیست است. اسید موجود در این مایع باعث از بین رفتن کپک ها می شود و رطوبت را کاهش می دهد.
  3. اسید سیتریک ها که یک ماده غیر سمی به شمار می روند باعث از بین رفتن کپک کابینت ها می شود. این ماده لکه های ناشی از کپک ها را نیز پاک می کند.

تمیز کردن کابینت های کپک زده

در این مقاله با علت کپک زدن کابینت ها آشنا شدیم. عدم استفاده از هود و نبود تهویه مناسب دردسرهای زیادی همچون کپک و رشد قارچ ها را به همراه دارد.بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار لوله ها را چک کنید، اطراف سینک ظرفشویی را بعد از هر شستشو تمیز کنید، از هود و تهویه خصوصا زمان آشپزی استفاده کنید و به صورت منظم کابینت ها را تمیز کنید تا رطوبتی در آن باقی نماند.

جلوگیری از رطوبت کابینت ها در طولانی مدت می تواند به حفظ و زیبایی کابینت ها کمک کند.

با اجرای این دستورالعمل ها می توانید از کابینت های خود در برابر آسیب های ناشی از رطوبت محافظت کنید و عمر آن ها را افزایش دهید.