کابینت ملامینه و انواع آن، مزایا و معایب آن
10
آذر

کابینت ملامینه و انواع آن، مزایا و معایب آن

اگر به فکر بازسازی و تغییراتی در آشپزخانه خود هستید حتما نام کابینت های ملامینه را شنیده اید.کابینت ملامینه یکی از کابینت های محبوب در بازار است و به عنوان یکی از مصنوعات چوبی پر کاربرد، در طراحی و ساخت کابینت ها، کمدها و ... مورد استفاده قرار می گیرد.اما احتمالا نمی دانید ملامینه چیست و کابینت آشپزخانه ملامینه از چه مواد و متریالی ساخته شده است.

ما در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که کابینت ملامینه چیست و مزایا و معایب ورق های ملامینه را بررسی می کنیم.

پس با ما همراه باشید...

کابینت ملامینه

ملامینه به نوع پوششی که روی ورق های ام دی اف قرار می گیرد گفته می شود.به بیانی دیگر ملامینه دارای مغز خامی که از ذرات خرد شده چوب است تشکیل می شود که به صورت فشرده در کنار هم قرار می گیرند. روکش های ملامینه بر روی ورق های خام ام دی اف قرار می گیرد و باعث می شود سطح ام دی اف دچار ساییدگی و خراش نشود. این روکش های ملامین را با چسب آغشته می کنند و با فشار و حرارت روی ام دی اف می چسبانند.

از ورق های ملامینه در ساخت کمد و مبلمان نیز استفاده می شود.

کابینت های ملامینه بر اساس مغز چوبی که در تولید آن به کار می رود به دو گروه تقسیم می شوند:

1-کابینت ام دی اف ملامینه

2-کابینت نئوپان ملامینه

در گذشته از کابینت های ملامینه نئوپان برای ساخت کابینت آشپزخانه استفاده می شد. اما این کابینت ها به دلیل ساخته شدن از ضایعات چوب و تراکم پایین خیلی زود دچار فرسایش می شدند.

کابینت ام دی اف ملامینه به دلیل تراکم بالاتر توانست جایگزین نئوپان شود.کابینت های ملامینه نئوپان ارزان تر از کابینت های ام دی اف هستند و جذب رطوبتشان بسیار بالاتر است.

کابینت ملامینه به سبک نئوکلاسیک

روکش های ملامینه دارای چندین رنگ و طرح می باشند که به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. کابینت ملامینه براق: یکی از گزینه های محبوب در دکوراسیون آشپزخانه ها که فضای شما را چندین برابر بزرگ تر و روشن تر نشان می دهد کابینت های ملامینه براق می باشد. کابینت های براق زیبایی و جلوه زیادی به آشپزخانه شما می بخشد.
  2. کابینت ملامینه کتان: کابینت های ملامینه کتان،بافت مات و زبری دارد و در برابر خط و خش و ضربه مقاوم است.همچنین لکه و آلودگی را کمتر نشان می دهد.
  3. کابینت ملامینه مات: کابینت های ملامینه مات هم دارای سطحی زیبا و مات است و برخلاف کابینت های براق درخشندگی و بازتاب نور کمتری دارد.بهتر است از کابینت های مات در فضاهای کوچک استفاده نکنید.این کابینت هم مانند کابینت های کتان لکه و کثیفی را کمتر نشان می دهد.

کابینت ملامینه سفید

از آنجایی که کابینت های ملامینه طیف رنگی گسترده ای دارند و به راحتی با سایر اجزای دکوراسیون هماهنگ می شوند طرفداران زیادی دارند.در ادامه رنگ ها و ویژگی های هر کدام را بررسی می کنیم تا شما به راحتی برای انتخاب رنگ کابینت بهترین تصمیم را بگیرید.

بهترین رنگ برای کابینت های ملامینه رنگ سفید است و باعث جذابیت بیشتر محیط آشپزخانه می شود. رنگ سفید که رنگ خنثی و آرامش بخشی است با تمام رنگ هایی که در آشپزخانه استفاده شده است می تواند هماهنگی و هارمونی داشته باشد.در کنار رنگ سفید از رنگ های صدفی، استخوانی، فیلی و ... که در طیف رنگ های سفید هستند هم می توانید برای کابینت آشپزخانه استفاده کنید.

استفاده از رنگ تیره در کابینت های آشپزخانه به فضای خانه شما گرما و صمیمیت خاصی می بخشد و محیط شما را مدرن تر و جذاب تر نشان می دهد. اگر آشپزخانه کوچکی دارید می توانید از ترکیب رنگ تیره و روشن در کنار یکدیگر استفاده کنید.

تنوع رنگی در کابینت های ملامینه بسیار بالاست و شما می توانید برحسب عواملی مانند نیاز خود، ابعاد آشپزخانه، میزان نور فضای آشپزخانه و مهم تر از آن دکوراسیون داخلی خانه را در نظر گرفته و رنگی را انتخاب کنید که هماهنگی لازم را با سایر جزییات داشته باشد.

کابینت نئوکلاسیک نسکافه ای

دوام و استحکام بالا

کابینت های ملامینه در برابر گرما، لکه ها و رطوبت بسیار مقاوم هستند. این کابینت ها در برابر شرایط محیطی آشپزخانه تغییر شکل نمی دهند و دوام بالایی دارند.

تنوع سبک و مدل

از مواد مصنوعی در ساختار ورق های ملامینه استفاده شده است و همین امر باعث تولید طیف گسترده ای از رنگ های متفاوت شده است. به دلیل تنوع بالا در تولید آن به راحتی می توانید رنگ مناسب برای کابینت آشپزخانه تان را انتخاب کنید.

قیمت اقتصادی

کابینت های ملامینه نسبت به کابینت های چوبی هزینه کمتری دارد و مقرون به صرفه است.

کاربرد گسترده

ورق های ملامینه در طراحی کابینت ها، کمدها و مبلمان استفاده های گوناگونی دارند.

ضد آب

کابینت های ملامینه ضدآب نیست ولی در رطوبت دوام بالایی دارند یعنی در مقابل رطوبت مداوم نمی تواند مقاومت کند و به مرور آسیب می بیند.به همین دلیل باید کابینت های ملامینه را آب بندی کنید و در نزدیکی سینک قرار ندهید.

اگر کابینت های ملامینه به صورت مداوم در معرض آب قرار بگیرد سطح آن باد می کند، کپک می زند و تغییر شکل می دهد.

وزن سنگین

کابینت های ملامینه نسبت به سایر کابینت های موجود در بازار وزن زیادی دارد.

درخشندگی کمتر

کابینت های ملامینه براق نسبت به کابینت هایگلاس درخشندگی کمتری دارد و روکش آن ضعیف تر است.

نصب دشوار

کابینت های ملامینه برای نصب صحیح به یک نصاب ماهر و باتجربه احتیاج دارد . ملامین ها شکننده هستند و اگر ملامین خرد شود رطوبت و آب به درون کابینت نفود می کند و به مرور زمان شکل اولیه خود را از دست می دهد.

کابینت مدرن دو رنگ

به دلیل اینکه کابینت های ملامینه پوششی از کاغذ ملامینه روی آن قرار گرفته است تمیز کردن سطح آن بسیار آسان است.

قیمت کابینت های ملامینه نسبت به کابینت های موجود در بازار کمتر است و کیفیت متوسطی دارد. قیمت این کابینت ها به مغزی و ورق آن بستگی دارد.

قیمت انواع کابینت ها را قبل از سفارش و خرید در سایت ما مشاهده کنید.

کابینت مدرن به رنگ طوسی تیره

ما سعی کردیم در این مطلب به شما کابینت های ملامینه و مزایا و معایب آن را معرفی کنیم. امیدواریم با خواندن این مقاله در رابطه با کابینت ملامینه اطلاعات کافی کسب کرده باشید و یک خرید با کیفیت داشته باشید.

سوالات متداول

ملامین یا ملامینه چیست؟

ملامینه به نوع پوششی که روی ورق های ام دی اف قرار می گیرد گفته می شود.به بیانی دیگر ملامینه دارای مغز خامی که از ذرات خرد شده چوب است تشکیل می شود که به صورت فشرده در کنار هم قرار می گیرند.

تفاوت ملامینه و ام دی اف چیست؟

ام دی اف یک نوع فرآورده چوبی است اما ملامینه نوعی روکش بوده که معمولا برای پوشش سطوح ام دی اف و نئوپان استفاده می‌شود.