تاریخچه کابینت ها از ابتدا تا امروز
25
مرداد

تاریخچه کابینت ها از ابتدا تا امروز

کابینت یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عنصر در آشپزخانه است که که علاوه بر زیبایی و کاربرد آن در منازل باید در انتخاب بهترین سبک و متریال آن با افراد متخصص مشورت کنیم.صحبت در مورد تاریخچه کابینت ها به حدود 100 تا 120 سال پیش بر می گردد و تا به الان دچار تغییرات زیادی شده است.

 کابینت خانه مادربزرگ خود را به یاد آورید که در مقایسه با کابینت های الان چه تغییراتی کرده است؟

 در این مطلب سعی کردیم شما را با تاریخچه کابینت ها در گذشته آشنا کنیم و شما را متوجه تغییراتی که در طی این سال ها در طراحی فضای داخلی آشپزخانه به وجود آمده آشنا کنیم.

کابینت ها در گذشته به قفسه یا کمد های چوبی یا فلزی گفته می شد که در آشپزخانه یا حمام برای نگه داشتن اشیا از آن ها استفاده می شد که از قرن بیستم میلادی به صورت کمد تکی در آشپزخانه ها به کار رفت.

کابینت های دستگیره دار

در سال 1390 میلادی اولین کشوری که برای اولین بار از کابینت ها استفاده کرد کشور ایتالیا بود که به مرور زمان استفاده از کابینت در اروپا هم رواج پیدا کرد.

کابینت که واژه ای فرانسوی است و در هر مکانی مانند آشپزخانه ها، حمام ها و دیگر محیط ها وجود دارد در اوایل قرن 16 در فرانسه و انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. فرانسوی ها با استفاده از معماری روی چوب های گران قیمت مثل گردو و بلوط کابینت های زیبایی می ساختند و اغلب با سرستون ها،عاج و یا موزاییک ها تزیین شده بودند.

کابینت هایی که در انگلیس ساخته و تولید شد کمدهای بلندی بودند که در آن کشوهایی را قرار داده بودند و جزو کالاهای لوکس و گران قیمت به حساب می آمد.

در قرن 18 میلادی کابینت در خانه های ثروتمندان و اشراف زادگان دیده می شد که در اتاق ها پذیرایی و حمام استفاده میکردند.

در سال 1890 شرکت آمریکایی هوژر اولین کابینت آشپزخانه خود را وارد بازار کرد این کابینت ها دارای کشوهای زیاد با اندازه های کوچک بودند و امکان جا به جایی در آشپزخانه را داشتند .

تا قبل از آن کابینت های ثابتی که درون آشپزخانه ها قرار گیرد و محل مشخصی برای یخچال و اجاق گاز باشد، وجود نداشت و سرو و آماده سازی غذا روی میزی که در وسط آشپزخانه قرار داشت انجام میشد.

در اوایل قرن بیستم میلادی به مرور زمان شکل ظاهری کابینت ها تغییر کرد و با پیشرفت ابزار و خلاقیت نیروی انسانی کابینت های جدید وارد منازل مردم شد.کابینت های ساخته شده بیشتر از جنس فلز بودند که بعد از انقلاب صنعتی و با قیمت پایین تری نسبت به چوب در دسترس عموم مردم قرار گرفت اما یکی از معایبی که کابینت های جنس فلزی داشت این بود که با وجود رطوبت کابینت ها زنگ می زدند و کابینت ها را به مرور زمان سوراخ میکردند که باعث می شد هزینه زیادی صرف تعویض یا تعمیر این کابینت ها می شد.

اما در چند دهه اخیر سبک جدیدی از کابینت ها وارد بازار شد که ام دی اف نام داشت.ام دی اف که به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است، نوعی فرآورده چوبی محسوب می شود که در برابر رطوبت مقاوم است و دوام بالایی در برابر وجود حشرات و قارچ ها دارد.

اولین کارخانه ام دی اف سازی در ایالت نیویورک ساخته شد و به دلیل تنوع و قیمت مناسبی که کابینت های ام دی اف داشت باعث شد تقاضای مردم برای خرید این کابینت ها بیشتر شود.

نمایی از آشپزخانه های قدیمی

در سال 1340 در بندر انزلی و بابلسر کارخانه تولید کابینت ام دی اف ساخته شد و توانست با موفقیت کابینت های خود را تولید کند.اولین کابینت هایی که وارد ایران شدند کابینت های ام دی اف ملامینه نام داشتند که روکش آن از ملامین بود و نوعی رزین سخت در آن به کار رفته بود.به مرور زمان کابینت هایی که روکش ملامینه داشتند جایگزین کابینت های چوبی شدند زیرا هم هزینه آن ها کمتر بود و هم طراحی های زیبایی داشت.

کابینت های چوبی

در این مقاله از گروه دکوپازل با شما بودیم و از تاریخچه کابینت ها از ابتدا تا امروز و هر آنچه که نیاز بود را برایتان شرح دادیم.به طور کلی طراحان و متخصصان امروزی از طرح ها و جزییاتی که در نسل های قدیمی کابینت ها مورد استفاده بودند الهام می گیرند و با اضافه کردن تکنیک های جدید و مدرن،کابینت هایی با طراحی زیبا و منحصر به فرد ایجاد می کنند.

عکس سیاه و سفید از آشپزخانه های قدیمی