نورپردازی آشپزخانه به چه صورت است+ نکاتی برای نورپردازی بهتر آشپزخانه
13
اردیبهشت

نورپردازی آشپزخانه به چه صورت است+ نکاتی برای نورپردازی بهتر آشپزخانه

آشپزخانه ها دارای فضایی چند منظوره هستند و لازم است که ابزار مناسبی برای روشنایی در آشپزخانه به صورت صحیح قرار گیرد تا هم نور محیط آشپزخانه را تامین کند و هم با فضا و دکور آشپزخانه هماهنگ باشد. از آنجا که بانوان زمان زیادی در طول روز را در آشپزخانه سپری می کنند نورپردازی از مهم ترین مسائلی است که باید توجه ویژه ای به آن شود. در واقع نورپردازی باعث می شود که آشپزی و فعالیت های دیگر به صورت بهینه تر انجام شود پس لازم است این نکته را بدانید که نورپردازی مناسب برای آشپزخانه تان کدام است؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی نکات مهم در نورپردازی آشپزخانه بپردازیم.

 

نورپردازی در آشپزخانه های چوبی

وقتی از دکور خانه و آشپزخانه صحبت می کنیم نورپردازی آن را اصلی ترین و مهم ترین بخش آن می دانیم. در واقع یکی از اصلی ترین ارکان یک آشپزخانه شیک و مدرن ،نور کافی و به اندازه آن می باشد.نورپردازی محیط آشپزخانه اگر به صورت اصولی انجام شود علاوه بر زیبایی و کارایی آن می تواند کاستی های آشپزخانه تان را پنهان کند.

این موضوع مخصوصا در آشپزخانه های جدید و امروزی بسیار مورد توجه است و فقدان نور آن باعث دلگیری محیط آشپزخانه می شود.

نورپردازی در آشپزخانه های نئوکلاسیک

روشنایی محیطی همان منبع اصلی و مهم نور آشپزخانه شما خواهد بود که کم و کاستی آن را برطرف می کند. یکی از راه هایی که می توانید در آشپزخانه نورپردازی دقیقی داشته باشید نورپردازی قسمت های زیر کابینت و قفسه های آشپزخانه می باشد.نورپردازی محیطی سرتاسر آشپزخانه شما را روشن می کند و در قسمت هایی که قابلیت نصب چراغ ها وجود ندارد، روشنایی کافی را ایجاد می کند. برای اینکه از نورپردازی محیطی استفاده کنید می توانید از لامپ های توکار و چراغ های سقفی صاف استفاده کنید تا فضای آشپزخانه شما روشنایی کافی را داشته باشد.

نورپردازی کابینت های هایگلاس

همانطور که از عنوان این بخش مشخص است نورپردازی تزیینی در آشپزخانه ها کاربرد تزیینی دارد و علاوه بر روشن شدن آشپزخانه می تواند بر زیبایی و جلب توجه محیط تاثیرگذار باشد. برای استفاده از این نورپردازی ها می توانید از چراغ های تزیینی در بالای کابینت ها و در دور تا دور آشپزخانه استفاده کنید. بهتر است به جای استفاده از چراغ های تو کار، از فلاش های سقفی برای نورپردازی استفاده کنید که نور فضای آشپزخانه را تامین کند.

نورپردازی کابینت های بالایی باعث زیبایی دو چندان کابینت ها می شود خصوصا اگر کابینت شما کابینت هایگلاس باشد .اگر کابینت های شما در سبک کلاسیک باشد باعث می شود نقش و نگارهای روی کابینت بیشتر دیده شود و جلوه زیبایی برای شما به ارمغان بیاورد.

نورپردازی خطی در آشپزخانه

نورپردازی متمرکز می تواند در بالای سینک ظرفشویی ، بالای اجاق گاز، بالای جزیره و ... به کار رود و جلوه بی نظیری به آشپزخانه شما بدهد.

پس از نورپردازی هایی که به صورت محیطی و تزیینی انجام دادید اگر باز هم فضای آشپزخانه شما کم نور است نورپردازی های عمومی انجام دهید.

اگر دیوار آشپزخانه تان خالی است کافیست از چراغ های دیواری استفاده کنید.این چراغ ها به دیوار متصل می شوند و نور زیادی به محیط شما بازتاب می دهند.

نورپردازی بالای کانتر آشپزخانه

برای نورپردازی آشپزخانه های کوچک نیاز به نور زیادی ندارید و فقط لازم است که از چراغ های سقفی برآمده استفاده کنید. این چراغ ها از لحاظ زیبایی نسبت به چراغ های توکار گزینه مناسب تری می باشند.

البته به این نکته توجه کنید که باید از سایه افتادن در بعضی قسمت ها جلوگیری کنید تا برای بیننده خطای دید ایجاد نشود و فضای آشپزخانه را کوچک تر نشان ندهد.

نورپردازی در آشپزخانه ای با کابینت های مشکی

اگر آشپزخانه تان دارای کابینت های ویترینی یا قفسه های دکوری است، لازم است که آن ها را با چراغ هایی مناسب تزیین کنید.برای این کار می توانید از چراغ های ال ای دی کوچک با رنگ هایی که متناسب با دکور آشپزخانه تان است استفاده کنید.بهتر است از چراغ کانلس که دیسک های ال ای دی هستند و از یک محفظه ظریف و آویزهای فشاری تشکیل شده اند استفاده کنید.این چراغ ها به برق اصلی متصل هستند و از کنترل کننده میزان نور محیط بهره برده اند.

نورپردازی آشپزخانه دارای کابینت های ویترینی

  1. یکی از موارد مهم و اصولی برای آشپزخانه ها، رنگ نورپردازی ها می باشد.رنگ های سرد مانند سبز و آبی فضای آشپزخانه شما را مدرن تر و امروزی تر نشان می دهد و رنگ های گرم مانند نارنجی و زرد آشپزخانه شما را گرم و صمیمی تر نشان می دهد.
  2. برای جزیره آشپزخانه که در وسط آشپزخانه قرار دارد بهتر است از چراغ های ال ای دی توکار و آویزهای تزیینی ساده استفاده کنید تا نور آشپزخانه شما تامین شود. به جای آویزهای عادی نیز می توانید از لوسترهای کریستالی استفاده کنید.
  3. برای اینکه شب ها راحت تر در آشپزخانه فعالیت کنید و ظرف بشویید بهتر است در بالای سینک و کنار آب چکان یک چراغ مناسب و ضد آب نصب کنید.
  4. برای کشوهای کابینت می توانید از نوارهای ال ای دی نرم استفاده کنید تا با استفاده از یک حسگر در صورت بازکردن کشوها ،چراغ ها روشن شود و زمانی که کشوها بسته شد چراغ ها خاموش شود.
  5. یکی از اصلی ترین قسمت های آشپزخانه کانتر یا میز کار در آشپزخانه می باشد .برای نورپردازی بهتر می توانید چراغ ها را دقیقا زیر کابینت ها قرار دهید تا نور را در سطح کانتر منتشر کند.

نورپردازی بالای جزیره

بله، انتخاب منبع نوری متناسب با آشپزخانه تان که هم نور محیط را تامین کند و هم در مصرف برق صرفه جویی شود اهمیت ویژه ای دارد.با انتخاب نورپردازی مناسب می توانید فضای آشپزخانه تان را متحول کنید و با سیستم نورپردازی حرفه ای می توانید بسیاری از معایب دکور آشپزخانه تان را پوشش دهید.

همچنین یکی از فواید نورپردازی در آشپزخانه ها این است که متراژ آشپزخانه تان را بزرگ تر از آنچه که هست نشان می دهد و باعث می شود فضا را بزرگ تر و دلباز تر ببینید.بنابراین نورپردازی می تواند در آشپزخانه های کوچک خطای دید ایجاد کند و فضا را بزرگ تر از ابعاد واقعی آن نشان دهد.

نورپردازی محیطی آشپزخانه

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید نور در دکوراسیون خانه نقش مهمی را ایفا می کند و آشپزخانه ها یکی از اصلی ترین قسمت های هر خانه ای می باشد .در واقع نورپردازی مناسب زیبایی و گرمی را در آشپزخانه تان به ارمغان می آورد و فعالیت در آن به صورت بهینه تری انجام می گیرد.با رعایت اصول نورپردازی می توانید در آشپزخانه فضایی روشن، زیبا و رویایی را تجربه کنید. ما در این مقاله تلاش کردیم نکات مهمی را برای نورپردازی صحیح ارائه دهیم تا بتوانید در هنگام طراحی آشپزخانه آن را مد نظر قرار دهید.