انواع دستگیره مخفی کابینت + ویژگی ها و مزایا و معایب آن
26
مهر

انواع دستگیره مخفی کابینت + ویژگی ها و مزایا و معایب آن

یکی از مهم ترین بخش های هر خانه ای آشپزخانه است و خانم ها زمان زیادی در شبانه روز را در آشپزخانه صرف می کنند به همین دلیل دکوراسیون آن به ویژه انتخاب نوع کابینت اهمیت ویژه ای دارد.

در کنار اهمیت انتخاب کابینت باید به طراحی و انتخاب یراق آلات درب کابینت ها هم توجه خاصی داشته باشید.دستگیره کابینت یکی از مهم ترین متریال مصرفی در کابینت ها می باشد.

آیا به دنبال راهی برای جلوگیری از دسترسی کودکان به اشیا خطرناک در کابینت هستید؟

آیا می خواهید دستگیره های کابینت دیده نشود و سادگی کابینت های مدرن را دوست دارید؟

برای پاسخ به این سوال که انواع دستگیره مخفی کابینت چیست و چه تعریفی دارد در ادامه با ما همراه باشید.

دستگیره مخفی یا همان شاخه‌ای ، یکی از انواع جدید دستگیره ها هستند که با نگاه اول دیده نمی‌شوند و برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست به دنبال جسم خاصی برای باز و بسته کردن درب ها باشید. این مدل دستگیره‌ها شیارهایی به نام کانال دارند که تو خالی هستند و عموما شاخه های 3 متری دارند. این شاخه ها اندازه درب کابینت بریده می شوند و بر روی لبه درب کابینت به صورت عمودی یا افقی نصب می‌شوند و ظاهری یکپارچه به کابینت ها می دهند.

طراحی دستگیره مخفی که برای کابینت های مدرن اجرا میشود به صورت ال، جی و اچ هستند و جنس آن ها از شمش آلومینیوم است و در ظاهر کابینت جلوه آشکاری ندارد.

کابینت دستگیره یکپارچه

دستگیره‌های مخفی هم مانند دستگیره های برجسته و قدیمی شکل‌ها و مدل های متنوعی دارند که هر کدام برای نوع مشخصی از کابینت ها کاربرد دارد.این دستگیره ها عبارت‌اند از:

  1. دستگیره یکپارچه
  2. دستگیره پروفیلی
  3. دستگیره مگنتی
  4. دستگیره بیرونی


این مدل از دستگیره ها در واقع دستگیره ای ندارند و به صورت یکسره و همراه با درب کابینت می باشد و به گونه ای است که می توان با گرفتن لبه آن ها که شیب دار است درب کابینت را باز و بسته کرد.این شیب از هیچ گونه ابزار مکانیکی ساخته می شود و مانند دستگیره مگنتی قابل مشاهده نیست.این دستگیره ها برای کابینت های هوایی هم کاربرد دارد.

این دستگیره ها حالت جی شکل یا ال شکلی دارند که برای کابینت های زمینی و هوایی مناسب هستند. هنگام باز کردن این کابینت ها، انگشتان داخل منحنی آن ها قرار می گیرد و به سمت بیرون کشیده می شود.

دستگیره های مگنتی یا آهنربایی از رایج ترین و پرطرفدارترین انواع دستگیره مخفی می باشند که در ساخت بدنه کابینت از جک یا فنرهایی استفاده می شود که موجب باز و بسته شدن درب کابینت ها می شود و با فشردن نقطه خاصی درب کابینت باز می شود که به اصطلاح به این نوع درب ها، درب مگنتی می گویند.

دستگیره های مخفی بیرونی در قسمت بالایی کابینت نصب می شود و قسمتی از آن قابل مشاهده است. این نوع دستگیره ها از جنس فلز هستند و قسمت کمی از آن از کابینت بیرون می آید.

تفاوت هر یک از این دستگیره‌ها در مدل و نحوه استفاده از آن‌ها می باشد. به‌ طور مثال در دستگیره مگنتی، درب کابینت با یک آهن‌ربا و تنها با فشار دست باز و بسته می‌شود. در حالی که دستگیره های بیرونی با لبه‌های فلزی برجسته ای باز و بسته شدن درب کابینت ها را با سهولت بیشتری انجام می دهد.

انواع دستگیره کابینت

1-آسان در باز و بسته شدن

2-جاگیر نشدن یراق آلات و اجزای دستگیره درون کابینت

3-کیفیت مناسب و دوام بالا

4-مناسب برای تمامی کابینت ها

در کابینت های مدرن به دلیل لمس دست و انگشتان با درب کابینت باید درب کابینت ها با فاصله کوتاهی تمیز شوند.

دستگیره کابینت مگنتی

دستگیره‌های مخفی کاربردها و مزایای بسیاری دارند. یکی از بارزترین ویژگی این دستگیره‌ها نمای زیبای آن می باشد. شکل این دستگیره‌ها مینیمال و مدرن است و به هر نوع آشپزخانه‌ای زیبایی می‌بخشد. برای خرید این مدل دستگیره ها، بهتر است با مهم‌ترین مزایا و معایب آن آشنا شوید.

1-امنیت: کودکان به دلیل جنب و جوشی که دارند ممکن است همواره با خطر سقوط وسایل یا بریدگی در آشپزخانه روبرو شوند اما نمی‌توانند دستگیره های مخفی را به راحتی باز کنند. در نتیجه در معرض خطرات کمتری قرار می گیرند.

2-سادگی و زیبایی: این دستگیره ها درعین سادگی ظاهر جذاب و زیبایی دارند و تا سال ها می توانید بدون اینکه کسل کننده و خسته شوید از آن استفاده کنید.

3-متراژ: اگر آشپزخانه کوچکی دارید بهتر است از دستگیره های مخفی برای درب کابینت ها استفاده کنید.

4-قیمت: قیمت دستگیره های پروفیلی نسبت به دستگیره های آهنربایی کمتر است.

5-تنوع رنگ و مدل: تنوع رنگی در دستگیره های پروفیلی بسیار بالاست.حتی می توانید از رنگ های متضاد هم برای دستگیره ها استفاده کنید.

6-عدم زنگ زدگی:کیفیت ساخت این دستگیره ها بسیار بالاست و زنگ نمی زنند و در طول زمان بی نقص باقی می مانند.

7-از متداول ترین مشکلاتی که در آشپزخانه رخ می دهد گیر کردن لباس به دستگیره کابینت ها می باشد که با وجود دستگیره های مخفی این اتفاق وجود ندارد.

1- دشواری تمیز کردن درب کابینت ها: کابینت های بدون دستگیره شیارها و نوارهایی برای باز و بسته کردن کابینت ها دارند که معمولا این قسمت ها مکان هایی برای جمع شدن گرد و غبار، چربی و میکروب ها به حساب می آید.به همین دلیل این قسمت ها به نظافت و گردگیری مداوم احتیاج دارد.

2- باز ماندن و خراب شدن درب کابینت ها: اگر از تجهیزات نامرغوب برای دستگیره ها استفاده کنید با گذشت زمان این درب ها خراب شده و ممکن است به طور کامل بسته نشوند.دستگیره های بی کیفیت باعث عدم بسته شدن کامل درب کابینت ها و آسیب به دست ها می شود.

3-قیمت بالاتر: یکی دیگر از معایب این دستگیره ها، هزینه ساخت، نصب و اجرای آن‌ها است.ممکن است باور شما این باشد که به دلیل نداشتن دستگیره، هزینه شما کاهش پیدا می کند ولی اینطور نیست. هزینه ساخت و اجرای این دستگیره ها بیشتر از کابینت های معمولی با دستگیره هستند.

4-وزن زیاد: دستگیره های مخفی وزن زیادی دارند و نباید روی کابینت های بی کیفیت نصب شوند.

در نهایت انواع دستگیره مخفی کابینت هزینه بیشتری دارد ولی معمولا به صرفه‌تر از برخی دستگیره‌های معمولی است. طول عمر بیشتر، سادگی کار با دستگیره ها و زیبایی خاصی که به محیط می‌بخشد ویژگی این دستگیره ها می باشد. ما در این مطلب معایب و مزایای‌ دستگیره ها را برشمردیم. امیدواریم با شناخت نیازها، بودجه و سلیقه خود انتخابی صحیح داشته باشید.

دستگیره کابینت پروفیلی

دستگیره های مخفی دارای رنگ های متنوعی هستند که یکی از پرطرفدارترین رنگ های آن طلایی می باشد.از جمله رنگ های دیگر دستگیره ها مشکی، سیلور، زیتونی و شامپاینی هستند که بسیار پرفروش و مورد استفاده می باشد. در انتخاب رنگ دستگیره ها به هماهنگی آن با درب کابینت توجه داشته باشید ولی به دلیل تنوع رنگی که در بازار وجود دارد قابلیت تطبیق با هر رنگی وجود دارد.

به دلیل اینکه دستگیره های مخفی با سبک مدرن تناسب بیشتری دارند معمولا از این دستگیره ها استفاده می کنند.

دستگیره ها به لحاظ بصری بخشی از ذهن بیننده را به خود مشغول می کند و ممکن است فضای آشپزخانه شما را کوچک تر از اندازه واقعی نشان دهد.کابینت های بدون دستگیره فضایی آشپزخانه شما را بزرگ تر و دلبازتر نشان می دهد.

کابینت های بدون دستگیره برای آشپزخانه هایی که دکوراسیون ساده دارند، بسیار مناسب هستند. طراحی ساده آنها با دکوراسیون ساده آشپزخانه همخوانی دارد.

دستگیره کابینت مگنتی

1-فنر و جک های نامرغوب و ارزان قیمت، باز و بسته کردن درب کابینت را مشکل می کند پس کیفیت کابینت را فدای ابزار بی کیفیت نکنید.

2-هنگام خرید دستگیره های مخفی دقت کنید و مدلی انتخاب کنید که مجبور نشوید بعد از یک مدت آن را عوض کنید. پس به این نکته توجه کنید که به دستگیره های مگنتی نیاز دارید یا دستگیره های پروفیلی یا ... .

3- باکیفیت ترین دستگیره ها را می توانید از بهترین فروشگاه ها با قیمت مناسب خریداری کنید.

دستگیره کابینت پروفیلی

یکی از مدل های جدید و خاص دستگیره ها، همین دستگیره های مخفی می باشد که از شمش آلومینیوم ساخته شده است و در انواع و مدل های مختلفی می باشد که در قسمت داخلی کابینت نصب می شود و از بیرون قابل مشاهده نیست.محیط آشپزخانه شما با این مدل ها در عین سادگی بسیار جذاب و خاص می شود.اگر عاشق سبک مدرن و مینیمال هستید از این دستگیره ها برای بهتر شدن محیط آشپزخانه استفاده کنید.